Polacy zaczęli interesować się aranżacją wnętrz
Rozmowa z Przemysławem Kowalewskim, dyrektorem zarządzającym Westwing Home & Living na Europę Środkową.
27.06.2016 | aktual.: 28.06.2016 10:14
Rozmowa z Przemysławem Kowalewskim, dyrektorem zarządzającym Westwing Home & Living na Europę Środkową.
* *- Jak kształtowały się wyniki finansowe firmy na przestrzeni ostatnich 2-3 lat? **
Ubiegły rok zamknęliśmy jako grupa przychodami w wysokości 219 mln euro i w porównaniu do 2014 roku zanotowaliśmy wzrost o 36 mln euro. Zrealizowaliśmy 2 mln zamówień i wysłaliśmy 6 mln produktów.
W tym czasie znacznie poszerzyło się również grono naszych użytkowników – z 19 mln w 2014 r. do 26 mln w 2015 r. Obecnie Westwing działa w 14 krajach na 3 kontynentach. Intensywnie rozwijamy się również w Polsce – możemy pochwalić się 1,6 mln wiernych klientów.
- Jakie cele są postawione na 2016 r.?
** Przede wszystkim intensywna praca nad ofertą. Współpracujemy obecnie z ponad pięcioma tysiącami dostawców – grono to planujemy w tym roku jeszcze poszerzyć. Zamierzamy zaprezentować klientom nowe marki oraz przedstawić designerów, którzy jeszcze u nas nie gościli. W tym roku szykujemy wiele niespodzianek! Nasze działania będą również koncentrować się na tym, by móc zaoferować użytkownikom najlepsze możliwe ceny. Bardzo ważna jest też dla nas piękna prezentacja produktów na stronie oraz dzielenie się inspirującymi aranżacjami. Wierzymy, że kluczem do niezwykłej lojalności naszych klientów – 75% transakcji dokonują osoby, które już wcześniej korzystały z naszej strony – jest nowatorska formuła Westwing, czyli połączenie zakupów z inspirującym magazynem wnętrzarskim. Magazyn Westwing pomaga zorientować się w aktualnych trendach i uczy wprowadzać najlepsze designerskie idee w życie. W tym roku mamy w planach dalszy jego rozwój.
Już ponad 35% użytkowników Westwing.pl korzysta z dedykowanej aplikacji mobilnej i grono to rośnie bardzo szybko, dlatego zamierzamy kontynuować prace nad jej udoskonalaniem. Koncentrujemy się zatem na rozwiązaniach, które spełniają oczekiwania i potrzeby naszych klientów w różnych obszarach.
- Kierunki lub ich zmiany w strategii
** Jesteśmy dumni z tego, że w Westwing strategia od 4 lat nie zmienia się, ani globalnie ani lokalnie, wyszukujemy piękne przedmioty, ale jesteśmy również doradcą – podsuwamy pomysły na aranżacje, inspirujemy do zmian. Codziennie na stronie Westwing pojawia się ok. 1000 nowych przedmiotów, które prezentujemy w stylistycznie spójnych kampaniach. W każdym kraju nad ich selekcją czuwają doświadczone stylistki i projektantki wnętrz. Mając na względzie chęć zachowania wyrazistego charakteru naszego klubu, współpracujemy z wieloma kultowymi markami, jak Missoni Home czy Floss, ale prezentujemy również produkty, które pochodzą z niewielkich manufaktur z różnych zakątków świata. To są wyjątkowe przedmioty, często produkowane w bardzo krótkich seriach lub nawet w pojedynczych egzemplarzach. Coraz częściej w naszych kampaniach pojawiają się też polscy producenci i artyści, których produkty – za naszym pośrednictwem – kupują klienci z innych krajów. _ _
*- Obszary, w które spółka będzie inwestowała/które chce rozwijać *
Rok 2016 to rok drobnych ulepszeń we wszystkich obszarach biznesu. Oprócz wspomnianej pracy nad ofertą i sposobem jej prezentacji na stronie, będziemy koncentrować się na optymalizacji poszczególnych procesów, m.in. w obszarze kontaktu z klientem, wewnętrznych narzędzi czy nowych funkcjonalności na stronie. Dużą wagę przywiązujemy do opieki nad klientem. Towar powinien być zgodny z tym, co użytkownik może zobaczyć online, nie mniej ważna jest terminowa dostawa, a także bezproblemowe zwroty. Jako pierwsi zapełniliśmy niszę na rynku e-commerce w branży home & living, dlatego zależy nam na tworzeniu standardów i wyznaczaniu dobrych praktyk w branży. Dbamy o to na każdym etapie, od budowania oferty, poprzez sposób jej prezentacji na stronie internetowej aż po kwestie związane z logistyką i obsługą klienta. Nasze warszawskie biuro jest centralą firmy na Europę Środkową.
- Jak zmienia się klient/jego oczekiwania/na przestrzeni ostatnich lat z punktu widzenia zarządzających Westwing?
** Dostęp do światowych marek, szeroka i ogólnodostępna informacja na temat najnowszych trendów w branży home & living sprawiły, że Polacy zaczęli interesować się aranżacją wnętrz. Kupując meble i dodatki do domu nie kierują się już tylko własnym instynktem, ale również posiadaną wiedzą na temat światowego i rodzimego wzornictwa. Polacy coraz więcej inwestują w swój dom, ale mają też wyższe wymagania dotyczące designu produktu, estetyki. Jeszcze do niedawna urządzając mieszkanie dążyliśmy do tego, by było ono funkcjonalne, obecnie chcemy, by było „nasze” – nie tylko zaspokajało podstawowe potrzeby, ale również odzwierciedlało naszą osobowość. Co ciekawe, mimo że dobrze orientujemy się w stylach wnętrzarskich, nie jesteśmy wierni jednemu wybranemu stylowi. Wyniki badania, które przeprowadziliśmy pokazują, że ponad połowa rodaków (56%) lubi mieszać style i kupować do swojego mieszkania rzeczy w różnych stylach. Polacy zaczęli bawić się aranżacją wnętrz i czerpać przyjemność z procesu kreowania wyglądu
swojego domu. Stąd chęć eksperymentowania, odkrywania nowych kombinacji. Coraz częściej do wnętrz przenosimy modę z wybiegów – kupujemy poduszki, lampy, dywany, których kolory i wzory odpowiadają najnowszym modowym trendom. Warto też wspomnieć o rosnącej popularności aplikacji mobilnych. Kupujemy więcej, częściej, dlatego chętnie korzystamy z tego typu udogodnień.