Polkomtel zaoszczędzi: będzie miał tylko jedną markę

Wystawiona na sprzedaż komórkowa sieć wyprzedziła konkurencyjną PTC i jako pierwsza ogłosiła wczoraj zmianę strategii marki. Nie będzie promować już wielu brandów. Postawiła na markę Plus.

Polkomtel zaoszczędzi: będzie miał tylko jedną markę
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

12.05.2011 | aktual.: 12.05.2011 11:34

Dziś lub w piątek właściciele Polkomtelu, czyli m.in. Orlen, KGHM i PGE, podejmą decyzję, ile podmiotów będzie mogło przeprowadzić badanie formalno-prawne spółki. – W czwartek zbiera się komitet sterujący i dowiemy się, kto przeprowadzi due diligence – mówił Krzysztof Kilian, wiceprezes Polkomtelu. Jednak inni nasi rozmówcy wskazywali, że decyzja może zapaść dopiero w piątek, co oznacza, że prosta nie jest.

Czekają na nią podmioty, które 6 maja złożyły wiążące oferty na zakup akcji operatora sieci Plus: Zygmunt Solorz-Żak, szwedzka Telia Sonera, norweski Telenor z funduszem Bain Capital oraz globalny fundusz Apax. Według nieoficjalnych informacji do badania firmy mogą zostać zaproszeni wszyscy oferenci i możliwa jest licytacja cenowa. W jej efekcie doszłoby do maksymalizacji ceny za akcje – analitycy wyceniali do tej pory cały Polkomtel na 16–18 mld zł.

Zarząd postawił na Plus

Kilian rozmawiał z dziennikarzami po konferencji poświęconej zmianie strategii marki Polkomtelu. Firma ogłosiła bowiem, że z portfela jej brandów znikną tzw. submarki, a zostanie tylko Plus.

Zarząd tłumaczył, że strategia jednej, monolitycznej marki to światowy trend na rynkach dojrzałych, a do takich należy już Polska. – Wiemy, że rynek jest w stadium dojrzałości. Nie różnimy się tu od gospodarek zachodnich. 75 proc. transakcji, jakie wykonują sprzedawcy, to operacje na naszej własnej bazie abonentów. Tylko niewielka część tych zdarzeń to sprzedaż usług nowym klientom – mówił Jarosław Bauc, prezes Polkomtelu. – Chcemy, by nasi klienci czuli się bardziej związani z naszym brandem – tłumaczył.

Pytany przez nas o zachowanie rynku i przychody firmy w pierwszym kwartale mówił: – Widzimy silniejszy niż w poprzednich latach spadek ARPU (średni przychód od abonenta w ciągu miesiąca – red.) w segmencie klientów kontraktowych i dalszy spadek w segmencie pre-paid. Kwot jednak nie podał.

Znaki zostaną piętro niżej

Do tej pory Polkomtel promował usługi także pod markami Simplus (od 1998 r.), Sami Swoi (od 2004 r.), iPlus (od 2005 r.) oraz 36,6 (od 2008 r.). Od dziś gros tych nazw to tylko oznaczanie taryf operatora. iPlus zostaje zastąpiony przez Plus Internet.

Przesunięcie marek o szczebel w dół pozwala Polkomtelowi nie rewidować wartości znaków, w które do tej pory inwestował. Bauc potwierdził, że zmiany nie wpływają na wyniki firmy ani sposób jej działania od strony technicznej. Kilian był przekonany, że ujednolicenie marki przyniesie korzyści w postaci niższych kosztów, czyli wyższych zysków. W I kw. br. zysk netto Polkomtela spadł o 10 proc., do 260 mln zł.

Ile Polkomtel wyłożył na zastępowane przez Plus marki – nie podano. Według Kantar Media kampanie reklamowe niwelowanych dziś marek kosztowały firmę łącznie ok. 1,3 mld zł (dane bez rabatów).

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)