Trwa ładowanie...

Polska sprzedała w 2012 r. za granicą żywność za 17,5 mld euro

Wartość eksportu polskiej żywności rośnie z roku na rok. Najwięcej produktów naszych przedsiębiorców kupują Niemcy - czytamy w Rzeczpospolitej.

Polska sprzedała w 2012 r. za granicą żywność za 17,5 mld euroŹródło: Jupiterimages
d3fjqav
d3fjqav

Wartość eksportu w 2012 r. stosunku do poprzedniego roku wzrosła o prawie 15 proc. Główną przyczyną jest eksport jabłek, wieprzowiny, drobiu, serów i twarogów.

Eksperci uważają, że tak dobre wyniki Polska zawdzięcza m.in. temu, że nasz kraj wciąż jest w stanie produkować w miarę tanio, co ma niebagatelne znaczenie w czasie spowolnienia gospodarczego.

Sprzedaży nie zaszkodziły negatywne komentarze na temat jakości polskich produktów z takich krajów jak Irlandia, Słowacja czy Dania.

Według prognoz ekonomisty Banku BGŻ wartość eksportu zwiększy się o 5-10 proc. Ewentualne wyhamowanie sprzedaży może być powiązane ze spadającą kondycją gospodarki na świecie, w tym w Unii Europejskiej. Polska jednak ma spore szanse na utrzymanie wzrostu, a także zachowanie konkurencyjności dzięki niskimi cenom i wysokiej jakości.

d3fjqav

Co więcej wciąż istnieje potencjał do zwiększenia eksportu dla polskiego przemysłu żywieniowego. W Polsce wciąż siła robocza jest relatywnie tania, istnieją możliwości zwiększenia produkcji oraz mamy zasób ziemi rolnej.

Do ekspansji na zagranicznych rynkach przygotowują się między innymi Zakłady Mięsne Henryka Kani i Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska Piątnica. Piątnica zainwestowała w zeszłym roku 70 mln zł w zwiększenie mocy produkcyjnej, drugie tyle planuje przeznaczyć na rozwój także w tym roku. Z kolei Henryk Kania jest na etapie negocjacji z kolejnymi sieciami handlowymi.

Polska sprzedaje swoje produkty żywieniowe nie tylko na terenie krajów UE. Rośnie znaczenie Rosji jako rynku zbytu, w zeszłym roku sprzedaliśmy tam żywność o wartości 11 mld euro. To o prawie 1/3 więcej niż w 2011 r.

W rozmowie z "Rzeczpospolitą" szef resortu rolnictwa podkreślił, że Polska wchodzi także na rynki bliskiego wschodu. Z tego regionu najszybciej rosła sprzedaż na terenie Libii - zwiększyła się aż o 349 proc.

Eksperci zauważają, że słabą stroną polskiego eksportu jest brak silnych, rozpoznawanych za granicą marek. Polskie firmy niestety nie posiadają międzynarodowej rozpoznawalności, co utrudnia im rozwój.

d3fjqav
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3fjqav

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj