Polska sprzedaż rośnie. Oto hity eksportowe 2015 roku
616,5 mld zł - taką wartość osiągnął polski eksport od stycznia do października 2015 r. - poinformował GUS. Zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o prawie 7 proc. w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku.
Polskie hity eksportowe
Najszybciej wzrósł eksport do Unii Europejskiej, która jest głównym rynkiem nabywczym naszych towarów - w ciągu trzech kwartałów sprzedaż wzrosła o ponad 10 proc. Wśród krajów unijnych najszybciej zwiększyła się sprzedaż do Holandii, Hiszpanii i Włoch. Naszym głównym partnerem handlowym pozostają Niemcy, gdzie eksport wyniósł 166,5 mld zł.
Papier, zabawki, alkohol, maszyny - czego sprzedajemy najwięcej? Oto 10 hitów eksportowych Polski w 2015 roku.
W tej kategorii Główny Urząd Statystyczny klasyfikuje: skóry i skórki surowe (z wyjątkiem skór futerkowych), eksport o wartości 226 mln euro, a także wyroby ze skóry, których sprzedaliśmy za 285 mln euro.
Najwięcej Polacy eksportowali skór futerkowych oraz futer sztucznych. Wartość sprzedaży tego produktu od stycznia do końca września wyniosła ponad 402 mln euro.
W kategorii wyrobów ceramicznych popularne jest szkło. Wartość eksportu wyrobów ze szkła od stycznia do końca września wyniosła 1,4 mld euro.
Za 1 mld euro sprzedaliśmy perły, metale, kamienie szlachetne i półszlachetne oraz sztuczną biżuterię wyprodukowaną w Polsce.
Największym zainteresowaniem cieszyły się wyroby z kamieni oraz gipsu - w 2015 roku ich sprzedaż przekroczyła 3,2 mld euro.
Na miejscu ósmym GUS uwzględnił obuwie, nakrycia głowy i parasole - wartość naszego eksportu to ponad 900 mln euro, a odzieży i dodatków odzieżowych z dzianin - 1,4 mld euro.
Najwięcej polscy producenci eksportowali odzieży i dodatków odzieżowych "innych niż z dzianin". Do końca września 2015 roku sprzedaż przekroczyła kwotę 1,9 mld euro.
Wśród produktów mineralnych, których Polska eksportowała najwięcej znalazły się m.in. sól, siarka, ziemia i kamienie, materiały gipsowe, wapno oraz cement (eksport 235 mln euro).
W tej kategorii dominują jednak paliwa mineralne: oleje mineralne i produkty ich destylacji, substancje bitumiczne oraz woski mineralne. Polska sprzedała ich za 6,8 mld euro.
Łączna wartość eksportu wszystkich produktów tej kategorii wyniosła ponad 7,1 mld euro.
Na szóstym miejscu wśród polskich hitów eksportowych znalazł się przemysł drzewno-papierniczy i jego produkty - ścier drzewny (sprzedaż 178 mln euro) oraz wyroby z masy papierniczej, papieru i tekstury - na łączną kwotę 3,3 mld euro.
Najwięcej w tej kategorii Polska eksportuje drewna oraz wyrobów z niego. Od stycznia do końca września sprzedaż przekroczyła wartość 3,4 mld euro.
Łączna wartość sprzedaży wyrobów przemysłu drzewno-papierniczego wyniosła ponad 7,7 mld euro.
W połowie rankingu sklasyfikowano zabawki, gry i artykuły sportowe oraz ich części (wartość eksportu 689 mln euro). Drugie miejsce w tej kategorii zajmują "różne wyroby przemysłowe" o wartości 1,1 mld euro.
Zdecydowanym hitem są jednak meble, pościel, materace oraz lampy i reklamy świetlne. W 2015 roku Polska sprzedała ich łącznie za 9,2 mld euro.
Na czwartym miejscu w kategorii wyrobów metalurgicznych sklasyfikowano m.in. miedź i wyroby z miedzi (sprzedaż 3,1 mld euro) oraz żeliwo i stal - eksport o wartości 3,4 mld euro.
Sprzedaż wyrobów z żeliwa i stali do końca września 2015 roku osiągnęła wartość 5,6 mld euro.
Łączna sprzedaż wyrobów metalurgicznych do września 2015 roku wyniosła 14 mld euro.
Na podium polskich hitów eksportowych uplasowały się artykuły rolno-spożywcze. Do końca września ich eksport wyniósł 17,4 mld euro.
Jakie rodzime produkty w tej kategorii cieszą się największą popularnością za granicą? Różne przetwory spożywcze, przetwory ze zbóż, mąki, mleka. Kolejne miejsca zajmuje tytoń i przetworzone namiastki tytoniu - o łącznej wartości 2,8 mld euro.
Prawdziwym hitem w tej kategorii są napoje bezalkoholowe, alkoholowe i ocet. Sprzedaliśmy ich za ponad 10 mld euro.
Wyroby przemysłu chemicznego znalazły się na drugim miejscu, wśród najchętniej sprzedawanych produktów z Polski. Łączna wartość eksportu do końca września 2015 roku wyniosła ok. 18 mld euro.
W tej kategorii popularne są chemikalia organiczne oraz mydła i preparaty piorące, na których polscy producenci do końca września zarobili 1,5 mld euro.
Dużym zainteresowaniem cieszą się też olejki eteryczne, preparaty perfumeryjne, kosmetyczne i toaletowe (sprzedaż ponad 2,2 mld euro) oraz produkty farmaceutyczne (eksport 2,7 mld euro).
Najpopularniejsze są jednak tworzywa sztuczne i artykuły z nich (6,2 mld euro) oraz kauczuk i wyroby z kauczuku (sprzedaż 3 mld euro).
Wyroby przemysłu elektromaszynowego - to niekwestionowany hit, stanowiący ogółem 40,4 proc. polskiego eksportu.
W tej kategorii Polacy eksportowali m.in. pojazdy nieszynowe oraz ich części i akcesoria - wzrost eksportu w ciągu roku o 11 proc. Jeszcze większym zainteresowaniem cieszyła się sprzedaż maszyn i urządzeń elektrycznych (wartość eksportu 19,7 mld euro). Największy wzrost sprzedaży w tej kategorii zanotowano przy takich produktach jak aparatura optyczna i fotograficzna (o 20,3 proc.).
Na pierwszym miejscu GUS uplasował maszyny i urządzenia mechaniczne, części do nich oraz kotły. Wartość ich eksportu do końca września 2015 roku to 21,1 mld euro.