Pomysł można zmienić lub poprawić, a ludzi nie

Tad Witkowicz: przejrzałem chyba ponad 300 projektów z Polski i nie widziałem ani jednego dobrze przemyślanego i napisanego biznesplanu.

Pomysł można zmienić lub poprawić, a ludzi nie
Źródło zdjęć: © AIP Seed Capital

13.11.2009 12:51

Tad Witkowicz: przejrzałem chyba ponad 300 projektów z Polski i nie widziałem ani jednego dobrze przemyślanego i napisanego biznesplanu.

Biznesplan marzeń dla inwestora – jakie cechy powinien posiadać biznesplan by został zauważony przez inwestora?
Inwestorzy szukają firm, które potrafią zbudować produkt, który zaspokaja potrzeby dobrze wybranej grupy klientów lepiej niż to robi konkurencja i założycieli firmy z unikalną wiedzą i doświadczeniem jak pozyskać klientów i jak rozwijać biznes. Chodzi tu o zweryfikowanie potrzeby, produktu którego konkurenci nie mogą skopiować i ludzi z osiągnięciami w branży, w której ma działać firma.

Najczęściej popełniane błędy przy pisaniu biznesplanu?
Bardzo mała wiedza o potrzebach klientów, brak strategii na konkurencje i założenie, że jak już będzie produkt to wystarczy reklama i klienci zaczną kupować. Nigdy nie widziałem start-up’u, który odniósł sukces przy tych założeniach. Niestety prawie wszystkie biznesplany z Polski posiadają takie właśnie cechy.

Jak ocenia Pan wiedzę Polaków oraz przygotowanie do pisania biznesplanów na tle Pana dotychczasowych doświadczeń?
Przejrzałem chyba ponad 300 projektów z Polski i nie widziałem ani jednego dobrze przemyślanego i napisanego biznesplanu. To nie znaczy ze Polacy są tu wyjątkiem. W USA też czytam wiele biznesplanów, które nadają się do kosza, chociaż poziom jest dużo lepszy. W USA, założyciele start-up’ow typowo mają doświadczenie w branży, w której zakładają firmę, mają jakąś unikalną technologię i wiedzę, która pozwoli im konkurować. Ich piętą Achillesa są prawie zawsze zbyt optymistyczne prognozy dochodów i zysków. To bardzo poważny błąd w założeniach, bo jeśli obiecuje się inwestorom szybki wzrost to trzeba szybko wydawać pieniądze, aby ten wzrost osiągnąć. Najczęściej jest tak, że firma wyda wszystkie pieniądze zanim zorientuje się, że biznes nie będzie rozwijał się tak szybko jak obiecali. Wtedy firma musi iść do inwestorów jeszcze raz po pieniądze, ale warunki na pozyskanie dodatkowych funduszy już są bardzo niekorzystne dla założycieli firm. Dlatego tyle firm upada, po prostu wydają pieniądze za szybko.

Jakie przedsięwzięcia mają największe szanse na osiągniecie sukcesu?
Ja wychodzę z założenia, że bardzo dobrzy ludzie to podstawa. Tacy ludzie potrafią zbudować biznes prawie w każdej branży. Dlatego zawsze zwracam uwagę najpierw na ludzi, a później na ich pomysł. Pomysł można zmienić lub poprawić, a ludzi nie. Bardzo dobrzy ludzie to ludzie z unikalną wiedzą w danej branży, z osiągnięciami, z wiedzą jak pozyskać klientów i jak pobić konkurencję.

| Tad Witkowicz, założył dwie firmy w Polsce - CrossComm Poland i Adlex Poland, które sprawdziły się jako dostawcy produktów na rynki zachodnie. Co ważniejsze były zakupione przez Amerykańskie koncerny: Intel i Compuware. Tad Witkowicz wyjechał z Polski z rodzicami w 1966 do Kanady jako szesnastoletni licealista. Studiował na University of Toronto gdzie skończył fizykę i nauki stosowane. W latach 1975 do 1980 pracował jako naukowiec a później inżynier w Bell Northern Research w Ottawie i Valtec Corp. w Bostonie. w dziedzinie zastosowania światłowodów do telekomunikacji. Swoją pierwszą firmę Artel Inc. założył w 1981 finansując ją własnymi oszczędnościami w sumie $5,000. Artel produkował sprzęt elektroniczny używany do komunikacji przez światłowody. Klientami firmy były Amerykańskie stacje telewizyjne (CBS i ABC), Organizacje Rządowe (Biały Dom, Capitol) jak również duże koncerny typu General Dynamics, Rockwell i General Motors. W 1983, Artel wyszedł na giełdę i był notowany na NASDQ (Wall Street), firma była
wyceniona przez giełdę na $100M. Firmę Artel zakupiła firma 3Com znana z sprzedaży sprzętu do sieci komputerowych. Druga firmę CrossComm założył w 1987 i wyprowadził na NASDQ w 1992. CrossComm produkował sprzęt (routery i oprogramowanie) do budowania dużych sieci komputerowych. Klientami były duże firmy i organizacje światowe takie jak Royal Bank of Canada, Chase Manhattan Bank, Royal Bank of Scotland, KLM, ING, FBI, Prudential Securities, Walt Disney, etc. Firma CrossComm była wyceniona w 1993 przez giełdę na $350M. W 1991, powstał oddział programistów w Gdańsku (CrossComm Poland) gdzie pracowało 180 inżynierów i programistów produkujących oprogramowania. Po sprzedaniu CrossComm'u oddział gdański został kupiony przez firmę Intel, która kontynuuje jego rozwój jako Intel Poland. Doświadczenia zdobyte w Gdańsku, Witkowicz wykorzystał przy założeniu swojej trzeciej firmy, Adlex Inc w 1998 roku. Wszystkie produkty w formie oprogramowań do zarządzania serwisów Internetowych były robione w Gdańsku w Adlex Polska a
sprzedawane w Ameryce Północnej i EU. Adlex więc, sprzedawał Polskie oprogramowanie do dużych firm takich jak Novartis, Fidelity, Chase, Morgan Stanley, Bell South lub IBM Global Services. Firmę kupił Compuware, piąta co do wielkości firm softwarowych na świecie. Compuware prowadzi i rozwija firmę Adlex Polska pod nazwa Compuware Poland. Ostatnio Tad Witkowicz założył Otago Capital, fundusz Venture Capital, którego celem jest inwestowanie w firmy, które są w fazie zalążkowej. |
| --- |

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)