Porozumienie UOKiK i 17 ubezpieczycieli ws. obniżki opłat likwidacyjnych (opis)
UOKiK podpisał porozumienia z 17 towarzystwami ubezpieczeniowymi ws. polis z elementem inwestycyjnym - podał Urząd. W efekcie zakłady obniżą opłaty likwidacyjne klientom, których nie objęły wcześniejsze decyzje Urzędu. Porozumienie obejmie ok. 1,4 mln osób.
21.12.2016 13:40
Opłata likwidacyjna to koszt rezygnacji z polisy ubezpieczeniowej przed terminem jej wygaśnięcia.
"Przez wiele miesięcy prowadziliśmy rozmowy z ubezpieczycielami oraz Polską Izbą Ubezpieczeń. Efekt naszych wspólnych działań to obniżenie opłat likwidacyjnych klientom posiadającym polisy z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym tzw. +starego portfela+, czyli sprzed 2014 r. - wyjaśnił prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał.
"Obniżka zależy od czasu trwania umowy - przykładowo jeden z ubezpieczycieli obniży opłatę do 23 proc. w pierwszym roku polisowym, 9 proc. - w szóstym, a po 10 latach nie pobierze ani złotówki. Przewidzieliśmy szczególne rozwiązania dotyczące osób starszych, które były namawiane na wieloletnią polisę, mimo podeszłego wieku" - dodał.
Zdaniem wicepremiera Mateusza Morawieckiego porozumienie nie narusza stabilności sektora finansowego.
Jak poinformował Urząd, w marcu 2016 r. zakończył postępowania dotyczące ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Kwestionował w nich pobieranie zbyt wysokich opłat likwidacyjnych, gdy konsument rezygnował z polisy przed terminem. Opłaty te oznaczały niekiedy utratę wszystkich oszczędności klienta.
UOKiK zarzucił towarzystwom ubezpieczeniowym, że - stosując opłaty likwidacyjne - przerzucają na konsumentów koszty, które powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej. "W efekcie zakończonych postępowań ubezpieczyciele dobrowolnie zobowiązali się do obniżenia opłat likwidacyjnych w istniejących umowach objętych zakresem postępowań i wyeliminowania ich z nowych wzorców umowy. Te decyzje dotyczyły około 612 tys. klientów, którzy zawarli umowy od 2014 roku. Ze względu na przedawnienie nie objęły jednak konsumentów, którzy podpisali umowy przed 2014 rokiem" - podał UOKiK.
W związku z tym, Prezes Urzędu w porozumieniu z branżą ubezpieczeniową od maja tego roku opracowywał sposób wsparcia dla konsumentów posiadających polisy sprzed 2014 roku. "Pomysł zawarcia porozumień w tym zakresie przedstawiła Polska Izba Ubezpieczeń" - zaznaczył Urząd. "Porozumienia dotyczą: klientów, którzy nie rozwiązali umowy z ubezpieczycielem oraz seniorów (osoby, które ukończyły 61 lat), którzy tę umowę zawarli po 1 stycznia 2008 r. i rozwiązali po 65. roku życia".
W komentarzu UOKiK wyjaśnił, że na mocy porozumienia, klient będzie miał prawo do zwrotu różnicy między opłatą likwidacyjną pobraną na starych zasadach a tą, która zostałaby pobrana na nowych. Może wystąpić z takim wnioskiem w ciągu trzech lat od dnia wejścia w życie porozumienia. PIU w ogłoszeniach prasowych poinformuje klientów o szczegółach tego rozwiązania.
"Porozumienie powstało z inicjatywy Polskiej Izby Ubezpieczeń, natomiast trzeba podkreślić, że dotyczy ono całej branży ubezpieczeniowej. Rozwiązanie jest efektem znaczącego wysiłku zakładów, ale dzięki temu możliwe było wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów" - wyjaśnił prezes PIU Jan Grzegorz Prądzyński.
Wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe mają - zgodnie z umową z UOKiK - poinformować klientów o warunkach zawartego porozumienia. Szczegółowych informacji o wysokości opłat likwidacyjnych trzeba szukać na stronach internetowych poszczególnych ubezpieczycieli. Ponadto, zbiorczą informację udostępnia Polska Izba Ubezpieczeń. Prezes UOKiK zapewnił, że będzie monitorował realizację warunków zawartych w porozumieniach.
Urząd szacuje, że podpisane z ubezpieczycielami porozumienie obejmie ok. 1,4 mln klientów. Wcześniejsze decyzje UOKiK objęły ok 612 tys. osób.
Urząd podkreślił, że zawarte porozumienia nie zamykają drogi konsumentom do dochodzenia roszczeń na drodze cywilnoprawnej. Konsument, który rozwiązał umowę przed terminem, może dochodzić zwrotu opłaty likwidacyjnej przed sądem. "Swoich praw konsument może też dochodzić, gdy w wyniku porozumienia podpisze aneks do umowy z ubezpieczycielem. Rzecznik Finansowy udziela pomocy konsumentom. Ponadto, każdy konsument, który toczy spór sądowy, może wystąpić z wnioskiem o wyrażenie istotnego poglądu w swojej sprawie przez prezesa UOKiK lub Rzecznika Finansowego" - zaznaczył UOKiK.
"Zawarcie porozumienia pomiędzy zakładami ubezpieczeń a UOKiK w sprawie tzw. polisolokat to kolejny krok na drodze kształtowania właściwych relacji pomiędzy klientami zakładów ubezpieczeń a ubezpieczycielami. Należy tutaj docenić wysiłki zarówno UOKiK, który stoi na straży interesów klientów oraz świadomość branży ubezpieczeniowej reprezentowanej przez Polską Izbę Ubezpieczeń, że zaufanie jest kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze produktów finansowych, w których swoje oszczędności lokują Polacy" - poinformował w stanowisku przesłanym PAP wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.
"Dlatego tak ważne jest konstruowanie produktów w taki sposób, by korzyści odnosiły obie strony umowy, ale przy równoczesnym uznaniu, że stroną słabszą jest człowiek, konsument, obywatel. Dostęp do informacji, znajomość rynku i wiedza o produktach nie są rozłożone symetrycznie" - podkreślił Morawiecki. Wicepremier zaznaczył, że jest przekonany, iż porozumienie będzie satysfakcjonujące dla klientów, a jednocześnie nie narusza stabilności sektora finansowego, który jest krwioobiegiem każdej gospodarki.