Prezes ZMP: podwyższenie kwoty wolnej od podatku może zablokować rozwój
Podwyższenie kwoty wolnej od podatku, bez odciążenia samorządów z finansowych konsekwencji tych zmian, zablokuje rozwój Polski - uważa prezes Związku Miast Polskich (ZMP) Zygmunt Frankiewicz. Według niego jednym z rozwiązań byłoby refundowanie samorządom poniesionych strat.
04.03.2016 15:55
Podczas piątkowej konferencji prasowej w Dąbrowie Górniczej, kończącej dwudniowe obrady Zgromadzenia Ogólnego ZMP, Frankiewicz, który jest także prezydentem Gliwic, planowane podwyższenie kwoty wolnej od podatku uznał za jeden z najbardziej niepokojących sygnałów dla samorządów.
Jak mówił, ta zmiana wskazuje na inną politykę fiskalną. "Te sprawy społeczne, które w ten sposób chce się załatwić, w połowie mniej więcej byłyby sfinansowane z pieniędzy samorządu terytorialnego" - dodał.
Według niego, podwyższenie kwoty wolnej spowoduje po stronie samorządów wyłom finansowy, który jest szacowany na około 8 mld zł. "My oczywiście jesteśmy za obniżaniem podatków, ale za tym najlepiej jakby zaszło zdjęcie z samorządów jakichś zadań, bo zadań nam nie ubywa, ubywa pieniędzy" - zaznaczył.
W opinii prezesa, rozwiązaniem mogłaby być pełna refundacja strat. "Jeżeli tej refundacji nie będzie to szacujemy, że około połowy samorządów będzie miało zerową nadwyżkę operacyjną, czyli żadnych pieniędzy, które zostaną po zapłaceniu bieżących wydatków" - podkreślił.
"W takiej sytuacji zostanie zablokowany rozwój w Polsce na dużą skalę, dlatego że ten rozwój w większości odbywa się poprzez aktywność samorządów. Szacuje się, że około 80-85 proc. publicznych inwestycji w Polsce przechodzi przez samorządy" - dodał Frankiewicz.
Podczas odbywającego się w czwartek i piątek w Dąbrowie Górniczej Zgromadzenia Ogólnego ZMP przyjęto stanowiska dotyczące najpilniejszych z perspektywy samorządów spraw. Jedno z nich dotyczyło konsolidacji podatku VAT w gminach. Według samorządowców, niektóre zapisy projektu ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków europejskich przez samorządy są sprzeczne z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE. Orzeczenie to wskazuje, że jeśli zmiany w rozliczeniach następują w wyniku błędnych, niezgodnych z dyrektywą przepisów ustawowych, wyroki TS muszą być interpretowane na korzyść podatnika, który nie ponosi winy za wadliwe przepisy prawne - podkreślili.
We wrześniu 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok w sprawie gminy Wrocław przeciwko resortowi finansów, który dotyczył statusu gminnych jednostek budżetowych jako podatników podatku VAT. Trybunał uznał, iż gminne jednostki budżetowe nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie. Trybunał tym samym potwierdził stanowisko zaprezentowane wcześniej przez Naczelny Sąd Administracyjny z 2013 r.
W przyjętym w piątek stanowisku ZMP zgłosili też postulaty dotyczące m.in. konieczności doprecyzowania przepisów dotyczących sposobu rozliczania podatku VAT przez zakłady budżetowe i uzyskania odpowiedzi na pytanie, czy podatek VAT jest wydatkiem, czy też pomniejszeniem dochodu.