Problemy z logowaniem klientów Alior Banku. Ten tłumaczy, co trzeba zrobić
Migracja danych miała się zakończyć w weekend. Tymczasem jeszcze w poniedziałek klienci Alior Banku skarżyli się na brak dostępu do konta. Bank twierdzi, że już wszystko działa. Tylko że klienci nie zawsze wiedzą jak.
Zaplanowana na weekend przerwa techniczna była powodowana migracją danych. Klienci dawnego działu T-Mobile Usługi Bankowe byli przenoszeni do Alior Banku.
Bank umieścił na swojej stronie i w mediach społecznościowych specjalną instrukcję logowania dla przenoszonych klientów. Zapowiedział też, że w weekend część usług może nie działać poprawnie.
Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na płatności online i bezpieczeństwo w sieci?
Klienci narzekają, że migrację danych zaplanowano akurat wtedy, kiedy wypada Black Friday i Cyber Monday, przez co nie mogli oni skorzystać z promocji w sklepach internetowych.
- Próbowałam skorzystać z promocji w weekendowych. Czekałam na koniec przeniesienia banku do wieczora i usiadłam do komputera. Okazało się, że zalogować się nie mogę. Że potrzebuję jakiegoś numeru CIF, choć dotąd logowałam się po prostu swoim loginem. Próbując go odzyskać, wpisywałam kolejne dane: czy mam lokatę w euro, nazwisko panieńskie matki, adresy, itd. I nic. Cały czas: dane niepoprawne. I piękny płaszczyk z przeceny przepadł – skarży się pani Ola.
Przerwa miała się zakończyć w niedzielę o godz. 19.
"Zakończyliśmy prace techniczne, ale z uwagi na zbyt dużą liczbę wejść do zdalnej bankowości mogą występować problemy z logowaniem. Pracujemy nad tym, żeby rozwiązać ten problem. Na razie bardzo prosimy, żebyście w miarę możliwości wstrzymali się z próbami logowania. Przepraszamy i dziękujemy za cierpliwość" - czytamy na profilu Alior Banku na Facebooku, opublikowanym o 19.45 w niedzielę.
Okazuje się jednak, że w poniedziałek rano klienci banku wciąż skarżyli się, że nie mają dostępu do usług.
"Próba logowania po przeniesieniu z T-Mobile Bankowe nieudana ze względu na błędny numer klienta. Próba odzyskania numeru klienta zgodnie z opisaną procedurą na stronie banku - nieudana. Info z banku, aby odzyskać numer klienta - zadzwoń na infolinię. Dzwonię na infolinię - 30 min. Odbiera konsultantka - odpowiadam na serię pytań. Weryfikacja poprawna. Odpowiedź konsultanta - pomimo poprawnej weryfikacji nie mogę podać panu numeru klienta - proszę udać się do oddziału banku" - tak swoją sytuację opisuje jeden z klientów banku, pan Mariusz.
"Jestem nieszczęsnym migrantem z TM i właśnie się dowiedziałem, że przeżywszy 46 lat nie znam nazwiska panieńskiego mojej Mamy. Kod CIF mam aktualny, nr tel. zaufanego również, ale żadnego hasła startowego nie otrzymałem" - pisze inny klient, pan Ireneusz.
Bank: nie ma już problemów z logowaniem
Jak twierdzi bank, przerwa techniczna już się zakończyła, a problemów z logowaniem nie ma.
"Systemy działają prawidłowo. Natomiast po ich uruchomieniu wczoraj o godz. 19:00 do bankowości elektronicznej próbowała zalogować się jednocześnie rekordowa liczba klientów, co spowodowało czasowe przeciążenie systemu. W nocy zwiększyliśmy liczbę możliwych jednoczesnych logowań" - pisze biuro prasowe Alior Banku w odpowiedzi na nasze pytania.
Skąd zatem biorą się problemy? Jak można wywnioskować z odpowiedzi banku, z tego, że klienci nie zrozumieli, jak mają się logować.
"Schemat logowania zależy m.in. od tego, czy klient kiedykolwiek wcześniej korzystał z usług Alior Banku oraz w jaki sposób i jak często korzystał z bankowości T-Mobile Usługi Bankowe lub bankowości Alior Banku" - wyjaśnia Alior Bank.
Klientów, którzy nie wiedzą, którego numeru CIF należy użyć do logowania, bank odsyła do informacji zamieszczonych na swojej stronie internetowej.
"Jeżeli mają trudności w odzyskaniu CIF przez stronę www – najprawdopodobniej jest to związane z kwestiami bezpieczeństwa i taka opcja może być dla nich niedostępna. W tej sytuacji niezbędna będzie wizyta w oddziale banku" - informuje bank.
Do placówki powinny pójść też osoby, które zobaczą komunikat o braku możliwości odblokowania dostępu klienta. Jak podaje bank, ze względów bezpieczeństwa nie można tego zrobić przez infolinię.
"Jeżeli nie mogą odzyskać lub nie pamiętają nr CIF – prosimy o zalogowanie się do aplikacji mobilnej Alior Mobile (daną do logowania jest PESEL)" - pisze Alior Bank.