Producent kawy w ogniu krytyki. To stało się z opakowaniami

Jacobs znalazł się w centrum krytyki po zmianach w popularnych produktach kawowych. Niemiecka organizacja Verbraucherzentrale Hamburg oskarża firmę o wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez zmniejszenie zawartości saszetek i opakowań przy jednoczesnym wzroście cen.

Kubki po kawieProducent kawy w ogniu krytyki. To stało się z opakowaniami
Źródło zdjęć: © Gettyimages | FatCamera
Adam Sieńko
oprac.  Adam Sieńko

Znana marka kawowa Jacobs została skrytykowana za zmiany w swoich produktach - pisze "Fakt". Saszetki 3in1 i 2in1, mimo że wyglądają jak dawniej, zawierają teraz tylko 12 g zamiast 18 g produktu. Cena jednak nie spadła, a w niektórych przypadkach nawet wzrosła, co oznacza, że konsumenci płacą więcej za mniejszą gramaturę.

Podobna sytuacja dotyczy cappuccino Jacobs, którego opakowanie zmniejszono z 400 g do 290 g. Producent zaleca użycie większej ilości proszku na porcję. Jacobs tłumaczy te zmiany "optymalizacją produktu", jednak organizacje konsumenckie oskarżają firmę o "skimpflację" – zmniejszenie ilości produktu przy tej samej cenie. Krytycy zarzucają Jacobsowi, że zmiany w produktach są celowym wprowadzaniem klientów w błąd.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W końcu ceny, które nie straszą. Tyle kosztują polskie nowalijki

Skimpflacja w Polsce

Zjawisko zmniejszania pojemności opakowań przy zachowaniu dotychczasowych cen zaobserwowano także w Polsce. Dwa lata temu "Financial Times" zauważył, że wyprawa do supermarketu nad Wisłą wymaga nie tylko pełnego portfela, ale także "lupy do sprawdzenia drobnego druku na opakowaniu.

Dr Maciej Kraus, ekspert polityki cenowej, przyznał w rozmowie z money.pl, że to powszechna praktyka w handlu. - Efektem ubocznym jest to, że jako konsumenci głupiejemy trochę. Nie przeliczymy przecież ceny coli na 100 ml, by wiedzieć, czy ta mniejsza butelka się opłaca, czy jednak nie. A gdy mamy do kupienia 30 innych rzeczy, to nie będziemy stać przed tą półką z proszkami i liczyć, ile prań zrobimy za mniejsze i większe opakowanie proszku i które jednostkowo wyjdzie taniej na praniu. Wydaje nam się, że jesteśmy bardzo racjonalni – stwierdził ekspert.

Źródło artykułu: WP Finanse

Wybrane dla Ciebie

Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł