Program wsparcia w czasie zwolnień monitorowanych
Kto jest odpowiedzialny za programy wsparcia podczas zwolnień monitorowanych?
22.11.2012 | aktual.: 25.10.2013 14:24
Opracowanie programu wsparcia pracowników podczas zwolnień monitorowanych dotyczy pracodawcy który planuje przeprowadzić redukcję zatrudnienia w ramach zwolnień grupowych co najmniej 50 pracowników w okresie 3 miesięcy.
Wymóg wnika z art. 70 ust. 2 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Ustawa nie wymusza na pracodawcy konkretnych działań, nakłada jedynie obowiązek ustalenia zakresu i form pomocy jaka zostanie udzielona zwalnianym pracownikom w ramach niniejszego programu. Ponadto wskazuje przykładowe świadczenia, jakie mogą otrzymać, dopuszczalne formy ich finansowania wraz ze wskazaniem instytucji, którym można powierzyć ich wykonanie. Dlatego program wsparcia może się różnić zakresem i kosztem który musi ponieść pracodawca.
Należy zaznaczyć iż ustawa nie zobowiązuje pracodawcy do zakupu tego typu usługi zwanej outplacementem od komercyjnej agencji zatrudnienia, można ją realizować także za pośrednictwem powiatowego urzędu pracy. Wymaga to jednak znacznego zaangażowania i czasu ze strony pracodawcy, ponieważ jeżeli pracodawca zdecyduje się na współpracę z powiatowym urzędem pracy i prowadzi działalność w kilku miejscach, to niewykluczone, iż kilka urzędów będzie właściwych w tej sprawie. Ustawa nie wprowadza żadnej procedury co do wyboru instytucji, zatem strony mogą same wypracować odpowiednią praktykę, uwzględniając ogólne zasady postępowania administracyjnego. Jednak w takim przypadku przepisy nie zezwalają pracodawcy na swobodny wybór jednego z nich, dlatego powinien on zawiadomić każdy zainteresowany urząd. Rozmowy wówczas przybiorą charakter wielostronny a program zgodnie przyjmują wszyscy uczestnicy.
W ustawie nie znajdziemy żadnych terminów wskazujących konkretnie w którym momencie rozpocząć czy zakończyć prace nad opracowaniem programu wsparcia, jednak należy to zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem aby program był uzgodniony i podpisany z odpowiednimi instytucjami przed wręczeniem pierwszego wypowiedzenia.
Program wsparcia powinien obejmować:
• pośrednictwo pracy,
• porady oraz informacje zawodowe,
• pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy,
• organizację szkoleń.
Prócz powyższych, pracodawca może także zdecydować, na zaoferowanie pracownikom comiesięcznej wypłaty tzw. świadczenia szkoleniowego po rozwiązaniu stosunku pracy, w wysokości równej wynagrodzeniu pracownika, obliczanemu jak za urlop wypoczynkowy (max 200 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę). Wówczas powyższe świadczenie przysługuje byłemu pracownikowi w czasie jego udziału w określonych kursach, nie dłużej jednak niż przez pół roku.
Przepisy nie przesądzają, kto ma finansować usługi oferowane w programie outplacementu. Może to być pracodawca, jednostki administracji publicznej lub inne podmioty. Dlatego też nie ma przeszkód, aby sfinansować całość lub część programu np. szkolenia, z pieniędzy Unii Europejskiej, oczywiście jeżeli konkretny program unijny odpowiada potrzebom zwalnianych.
Pragnę zaznaczyć iż program wsparcia pracowników podczas zwolnień monitorowanych ma na celu zapewnienie odpowiedniego poziomu aktywizacji zawodowej pracowników którzy muszą odnaleźć się w nowej rzeczywistości na rynku pracy więc należy z rozwagą podejść do tematu aby przy określonych możliwościach wykorzystać możliwie najlepiej wszystkie możliwości.
Monika Hernecka, dyrektor operacyjny Grupy FUTUREA
(AS)