Przed tym sklepy nie uciekną. Wejdą w to wcześniej czy później

W mediach pojawiły się informacje, że Biedronka zamierza wejść ze swoją ofertą do
internetu. Sieć jednak je dementuje. Prędzej czy później i na nie przyjdzie czas - twierdzą eksperci.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Obecnie jednym z głównych kierunków rozwoju sieci handlowych jest ekspansja w sieci. Kilka lat temu na rynek jako pierwsze weszły delikatesy Bomi, Alma oraz Piotr i Paweł. Ofertę internetową mają też sklepy zaliczane do tańszego segmentu, Auchan oraz Tesco.

- Przed tym żadna sieć nie ucieknie. W przyszłości każda będzie miała internetowy kanał dystrybucji - mówi Andrzej Faliński, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, której członkiem są największe brandy handlowe, także Biedronka.

Z informacji Wirtualnych Mediów wynika, że również ta sieć chce wprowadzić dystrybucję za pośrednictwem sieci. Alfred Kubczak, szef marketingu Jeronimo Martins Polska, zdementował jednak te doniesienia (czytaj więcej >>)
. Eksperci są zdania, że w przypadku dyskontów, jak Biedronka czy Lidl, otwarcie sklepu internetowego może być trudniejsze.

- Dla Biedronki to byłby zupełnie inny segment działania. Teraz funkcjonuje na zasadzie maksymalnego uproszczenia zarządzania logistyką. Przynosi to duże oszczędności i przyczynia się do konkurencyjności sieci. Handel internetowy tymczasem opiera się na bardziej złożonej strukturze dostaw i zapasów - mówi Grzegorz Łaptaś, menedżer w firmie konsultingowej Roland Berger.

Z drugiej strony, co zaznacza Andrzej Faliński, gęsta sieć dystrybucji może obniżyć koszty dostaw zamówień internetowych. Zwłaszcza że są różne formy dostarczania produktów do klienta: od dostawy bezpośredniej do odbioru przygotowanych zakupów w danym punkcie.

Pytanie: co z poziomem cen? Pierwszym delikatesom internetowym udało się mimo problemów logistycznych. Dzięki wyższej marży na produktach były w stanie na tym handlu zarobić. Kolejne supermarkety również musiały podwyższyć ceny tak dystrybuowanych produktów, a także naliczać opłatę od dostawy.

Jak w tych realiach odnalazłaby się Biedronka? Cena jest bowiem zasadniczą siłą tej sieci, choć ostatnio większy nacisk kładzie na jakość i świeżość oferowanych produktów.

- Jeśli Biedronka miałaby stać się graczem internetowym, to nie wyobrażam sobie, aby ceny pozostały na tym samym poziomie. Poza tym ilość oferowanych towarów jest zbyt mała, aby zadowoliła konsumenta chcącego w pełni zaopatrzyć mieszkanie - mówi Grzegorz Łaptaś.

- Zależy jeszcze, w jakiej formule chcielibyśmy taką sprzedaż prowadzić. Jeśli aby np. zaopatrzyć zabieganego konsumenta w 10-15 podstawowych produktów, to mogłoby spokojnie zadziałać - komentuje Andrzej Faliński.

Dementi biura Jeronimo Martins oznacza jednak, że na razie sieć chce skupić się na ekspansji terytorialnej. W październiku w Łodzi ma być otwarty już dwutysięczny sklep. Władze spółki chcą, aby do roku 2015 działało 3 tys. placówek. Model niskiej ceny w pobliżu domu jak dotąd doskonale się sprawdza.

Prezes POHID przewiduje jednak, że prędzej czy później także takie sieci jak Biedronka również będą musiały rozwinąć segment internetowy.

- Po nasyceniu dystrybucji terytorialnej będzie to jedyny dalszy sposób na rozwój - podsumowuje Andrzej Faliński.

Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord