Przegląd wiadomości ze spółek, środa godz. 20.30
Przegląd wiadomości ze spółek, środa 4 czerwca godz. 20.30
04.06.2014 20:30
MIRBUD
W przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S8 na odcinku I węzeł Marki (bez węzła) - węzeł Kobyłka najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Salini, Impergilo i PRIB Export Pribex za 331,6 mln zł brutto. Druga pod względem ceny okazała się oferta konsorcjum Mirbudu i Erbedim za 398,7 mln zł - podała GDDKiA. Budżet zamawiającego na pierwszy odcinek obwodnicy Marek to 472,7 mln zł brutto.
Oferty na pierwszy odcinek złożyło łącznie sześciu wykonawców. Najdroższa okazała się oferta spółki Metrostav za 559,1 mln zł.
W przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S8 na odcinku II węzeł Kobyłka (bez węzła) - węzeł Radzymin Płd. najtańsza okazała się oferta konsorcjum Astaldi za 405,9 mln zł, druga oferta Heilit und Woerner za 407,16 mln zł, trzecia oferta Mostostalu Kraków (grupa Budimex) i Ferrovial za 490,74 mln zł. Czwarta okazała się oferta Porr Polska i Warbud za 504,77 mln zł, a najdroższa Intercor i Mosty Katowice za 620,58 mln zł.
Budżet zamawiającego na drugi odcinek to 447,18 mln zł.
INTER CARS
Inter Cars zakłada kilkunastoprocentowe tempo wzrostu przychodów ze sprzedaży w 2014 roku. W trzecim kwartale 2014 roku spółka będzie przyglądać się obecnej polityce dywidendowej - poinformował dziennikarzy Piotr Zamora, dyrektor finansowy Inter Cars.
"Spodziewamy się, że dynamika przychodów będzie dwucyfrowa, ale będzie to raczej kilkunastoprocentowe tempo. Łącznie w latach 2012-2013 średnie roczne tempo wzrostu przychodów wynosiło około 8 proc. Po pięciu miesiącach narastająca dynamika to 16 proc." - powiedział w środę Zamora.
We wtorek Rada Ministrów zdecydowała o rozszerzeniu warmińsko-mazurskiej specjalnej strefy ekonomicznej. Do strefy zostanie włączone 30,12 ha gruntów pod trzy nowe inwestycje, w tym planowane nowe centrum logistyczne grupy Inter Cars.
ILS, spółka logistyczna z grupy Inter Cars planuje stworzenie w Zakroczymiu w pobliżu Lotniska Warszawa-Modlin, centrum logistycznego. Przewidywany termin zakończenia inwestycji to koniec 2018 r.
"Inwestycję rozpoczniemy w momencie uzyskania zezwolenia. Powinniśmy je uzyskać w połowie roku, jeżeli tak się stanie, to rozpoczniemy budowę, której zakończenie może wypaść w sierpniu lub wrześniu przyszłego roku. W tym okresie nakłady wyniosą 120 mln zł, a w ciągu pięciu lat zobowiązaliśmy się do ponad 150 mln zł nakładów" - powiedział Zamora.
Inter Cars szacuje, że nowy centralny magazyn da jej potencjał do zwiększenia rocznych przychodów do 6 mld zł.
W maju ZWZ Inter Carsu uchwaliło przeznaczenie 10 mln zł na wypłatę dywidendy z zysku za 2013 r., czyli 0,71 zł na akcję. Dyrektor poinformował, że niższa dywidenda jest związana z inwestycją w Zakroczymiu.
"W trzecim kwartale będziemy przyglądać się polityce dywidendowej na 2015 rok" - powiedział Zamora.
Poinformował, że Inter Cars nie wyklucza w najbliższym czasie zaciągania dodatkowego finansowania długoterminowego, w tym emisji obligacji. "Jest obecnie dobry czas na rynku, żeby zaciągać dłuższe finansowanie zarówno pod względem kredytów bankowych, jak również emisji obligacji" - powiedział Zamora.
Obecna polityka dywidendowa Inter Cars zakładała, że zarząd, rekomendując podział zysku za lata obrotowe 2011-2013, będzie proponować wypłaty kwoty nadwyżki zysku ponad 100 mln zł, nie wyższej jednak niż 20 proc. skonsolidowanego zysku netto grupy Inter Cars i nie więcej niż 100 proc. jednostkowego zysku Inter Cars za dany rok obrachunkowy.
PPPT
Płocki Park Przemysłowo-Technologiczny (PPPT) przystąpił do Klastra Inżynierii Kosmicznej i Satelitarnej. Klaster tworzy 27 podmiotów, w tym przedsiębiorstw i instytucji badawczych, związanych z sektorem inżynierii kosmicznej i satelitarnej oraz działalnością innowacyjną - poinformował PPPT.
PPPT to działająca od 2004 r. spółka, w której udziały posiadają po połowie miasto Płock oraz PKN Orlen.
Jak podkreślił PPPT, celem klastra jest "stymulowanie działalności innowacyjnej poprzez promowanie intensywnych kontaktów, korzystanie ze wspólnego zaplecza technologicznego", a także wymiana wiedzy i transfer technologii. Według PPPT, "utworzenie powiązania kooperacyjnego w formie klastra jest podstawą do ubiegania się o środki z funduszy unijnych, wspierających taki rodzaj współpracy".
Klaster tworzą m.in.: Narodowa Agencja Promocji Zaawansowanych Technologii Spółka Akcyjna, która jest koordynatorem projektu oraz Wojskowa Akademia Techniczna (WAT) im. Jarosława Dąbrowskiego, Centrum Badań Kosmicznych PAN, Instytut Lotnictwa; Politechnika Warszawska i Politechnika Łódzka - Centrum Transferu Technologii oraz Uniwersytet Warszawski. Do klastra przystąpiła też Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku.
Według cytowanego w komunikacie PPPT rektora WAT gen. bryg. prof. Zygmunta Mierczyka, powołanie klastra to "kontynuacja jednoczenia środowisk naukowych wokół konkretnych projektów" gdyż "funkcjonowanie nauki bez przemysłu, bez wynikających z tej współpracy wdrożeń nie jest możliwe jeśli chcemy rozwijać kraj, gospodarkę i naukę".
W lutym Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku oraz Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie i Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni podjęły współpracę przy realizacji innowacyjnych technologicznych projektów badawczych i pozyskiwaniu na ten cel środków. Głównym obszarem współpracy mają być zagadnienia związane m.in. z nowymi technologiami energetycznymi, bioinżynierią i technologiami kosmicznymi.
PPPT zarządza obszarem inwestycyjnym o powierzchni około 200 ha. Teren ten podzielony jest na strefy pozwalające na prowadzenie działalności w różnych sektorach przemysłu, m.in. w branży chemicznej, farmaceutycznej, papierniczej, gumowej, lakierniczej, farbiarskiej, włókienniczej, tworzyw sztucznych i samochodowej.
W PPPT działa 13 inwestorów z zakładami produkcyjnymi oraz 14 podmiotów wynajmujących powierzchnie, głównie biurowe. Spółka ma podpisaną umowę z parkiem technologicznym w Szanghaju (Chiny).