Przetasowania na rynku telewizyjnym
Listopad 2013 roku przyniósł spore zmiany w oglądalności kanałów telewizyjnych. Wszystkie stacje odnotowały spadki, nowym liderem jest TVP 1, a najwięcej stracił TVN. Stacja ta odnotowała także największy spadek w oglądalności ich programu informacyjnego. "Fakty" straciły 800 tys. widzów - podały Wirtualnemedia.pl
03.12.2013 11:54
Chociaż TVN najwięcej stracił, to jest wciąż najchętniej oglądanym kanałem w tzw. grupie komercyjnej. Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że udział TVP1 w oglądalności, względem listopada 2012 r. zmniejszył się o 6,90 proc. i wyniósł 13,08 proc.
Jak poinformowały Wirtualnemedia.pl z pierwszego na drugie miejsce spadła natomiast telewizja TVN, której udział zmalał o 16,09 proc. i wyniósł 12,99 proc. Na trzeciej lokacie utrzymał się Polsat, tracący 12,65 proc. do 11,81 proc. Natomiast czwarte miejsce należało do TVP2. Udział tej stacji w badanym miesiącu zmniejszył się o 11,11 proc. i wyniósł 10,64 proc. Ogólnie udział czterech głównych stacji w rynku zmalał z 55,02 proc. do 48,52 proc. Skąd takie spadki?
- Widzów od głównych stacji odciąga alternatywa w postaci darmowych stacji cyfrowych oraz kanałów kablowo-satelitarnych. Młodsze grupy widzów szukają ulubionych programów telewizyjnych również w sieci - oglądają je wtedy kiedy mają na to czas i ochotę. Nie widać nowych trendów, głównym czynnikiem wpływającym na zmiany na rynku telewizyjnym jest cyfryzacja - powiedział dla Wirtualnemedia.pl Marcin Świderski, analityk domu mediowego OMD.
Na cyfryzacji najbardziej zyskały stacje mniejszego kalibru. Na piątym miejscu jest TVN7, które zwiększyło swoje udziały o 9,42 proc. do poziomu 3,37 proc. Tuż za nim znalazła się stacja TV Puls, która zgarnęła 3,29 proc. rynku i odnotowała wzrost o 5,11 proc. TVP Info, po odświeżeniu, odnotował bardzo duży spadek z miejsca piątego na dziesiąte. Jego średni miesięczny wynik zmniejszył się o 51,39 proc. i w całkowitej puli osiągnął tylko 1,57 proc.
Oglądalność programów
Polacy kochają seriale. Potwierdzają to wyniki oglądalności "M jak miłość", którego odcinek wyemitowany 4 listopada obejrzało 7,13 mln widzów. Na drugim miejscu znalazł się "Teleexpress" z widownią na poziomie 5,93 mln osób. To więcej niż Konkurs Pucharu Świata w skokach narciarskich, który przed telewizorami zgromadził 5,88 mln widzów.
Jak wynika z danych wirtualnemedia.pl ogólnie w zestawieniu dwudziestu najchętniej oglądanych programów aż jedenaście miejsc zdobyły programy TVP1. TVN i TVP2 zdobyły po cztery miejsca, zaś tylko jedno zajął Polsat.
Wśród kanałów informacyjnych pierwsze miejsce utrzymał "Teleexpress", który w listopadzie 2013 r. miał średnią oglądalność na poziomie 4,43 mln osób. Drugie miejsce zdobyły jedynkowe "Wiadomości", chociaż program ten stracił 318 tys. widzów. Największy spadek odnotowały "Fakty" ich oglądalność zmalała aż o 19,47 proc. - czyli 821 tys. widzów. Przed rokiem "Fakty" miały 28,91 proc. tego segmentu, zaś dziś 23,60 proc.