Przybyło skarg klientów na banki. Konsumenci wygrywają coraz częściej

W 2016 roku ponad 56 procent spraw zakończyło się wygraną na rzecz konsumenta, większość stanowiły ugody. To najwięcej w 15-letniej historii arbitrażu bankowego.

Przybyło skarg klientów na banki. Konsumenci wygrywają coraz częściej
Źródło zdjęć: © Eastnews | Łukasz Solski/East News

07.02.2017 17:13

W 2016 roku wzrosła liczba skarg klientów banków kierowanych do bankowego arbitrażu konsumenckiego. W ubiegłym roku do instytucji tej z prośbą o pomoc zgłosiło się blisko 1400 osób, czyli prawie 100 więcej niż rok wcześniej.

W 2016 roku ponad 56 procent spraw zakończyło się wygraną na rzecz konsumenta, większość stanowiły ugody. To najwięcej w 15-letniej historii arbitrażu bankowego.

Arbiter bankowy Katarzyna Marczyński powiedziała, że tak jak i w latach poprzednich, najwięcej skarg dotyczy kredytów, przede wszystkim hipotecznych. Kolejna grupa sporów dotyczy rachunków bankowych. Chodzi na przykład o skargi składane przez spadkobierców, przez osoby uprawnione do wypłaty pieniędzy po śmierci właściciela rachunku. Skarżą się też posiadacze rachunków bankowych m.in. na nieterminowe pobranie opłat.

Katarzyna Marczyńska przypomina, żeby przed podpisaniem umowy z bankiem bardzo uważnie ją przeczytać.

W pierwszej kolejności proponowana jest stronom ugoda. Orzeczenia arbitra są dla banku ostateczne. Bank musi je wykonać w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wypisu orzeczenia.

Warto przypomnieć, że o interesy konsumentów często upominają się także takie instytucje jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przykładowo pod koniec stycznia UOKiK nałożył 3,5 mln zł kary na Raiffeisen Bank Polska, za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Bank nie uwzględniał ujemnego LIBOR-u, a następnie po wycofaniu się z tej praktyki nie naliczał ujemnego oprocentowania kredytów we frankach szwajcarskich (więcej o tym tutaj)
.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także