Przychody Stalexportu Autostrady w '13 powinny być wyższe rdr - wiceprezes
12.03. Warszawa (PAP) - Przychody grupy Stalexport Autostrady w 2013 r. powinny być wyższe niż w 2012 r., a dyscyplina kosztów w tym czasie utrzymana - uważa Mariusz Serwa,...
12.03.2013 | aktual.: 12.03.2013 16:23
12.03. Warszawa (PAP) - Przychody grupy Stalexport Autostrady w 2013 r. powinny być wyższe niż w 2012 r., a dyscyplina kosztów w tym czasie utrzymana - uważa Mariusz Serwa, wiceprezes spółki będącej koncesjonariuszem autostrady A4 Katowice-Kraków. Plan inwestycyjny spółki w 2013 r. wynosi ok. 60 mln zł.
"Po 10 tygodniach 2013 roku jestem optymistyczny jeśli chodzi o stronę przychodową. Na razie jest to jednak zbyt krótki okres, by dokonywać dokładnych prognoz. Zakładam jednak, że jeśli PKB będzie rósł, to nasze przychody powinny być lepsze w 2013 roku niż w 2012 roku" - powiedział PAP Serwa.
"W 2012 roku udało nam się zachować dyscyplinę kosztów i sadzę, że również uda się to w 2013 roku. Na wynik netto mogą mieć jednak wpływ takie czynniki jak np. zmiana długoterminowych stóp procentowych, które spowodują zmianę wartości rezerw" - dodał.
Serwa poinformował na konferencji prasowej, że w 10 pierwszych tygodniach 2013 roku zanotowano 5,5-proc. wzrost natężenia ruchu drogowego na autostradzie. Jednocześnie zaznaczył, że w 2013 roku nie jest planowana zmiana wysokości opłat za przejazdy autostradą.
Spółka poinformowała, że zgodnie z zawartymi w umowie koncesyjnej postanowieniami na obecnym etapie projektu nie jest możliwa wypłata dywidendy.
"Zaletą projektów infrastrukturalnych typu +project finance+ jest to, że zostaje zapewnione finansowanie całości potrzeb w momencie rozpoczęcia projektu. W naszym przypadku był to rok 2005. Mamy uzgodnione zasady finansowania do końca projektu. Oznacza to, że do 2020 roku będziemy się finansować zewnętrznie" - powiedział PAP Serwa.
Serwa podkreślił, że projekt jest realizowany zgodnie z planem, a spłaty kredytu dokonywane w terminie.
Stalexport Autostrady podał, że zadłużenie netto spółki spadło do 47 mln zł na koniec 2012 roku z 55 mln zł rok wcześniej.
Kredyt na projekt A4 spadł do 274 mln zł na koniec 2012 roku wobec 297,1 rok wcześniej.
W przesłanym PAP komunikacie spółka poinformowała, że plan inwestycyjny grupy opiewa w przybliżeniu na 60 mln zł, z czego większość mają stanowić inwestycje spółki zależnej Stalexport Autostrada Małopolska w infrastrukturę autostradową A4 Katowice-Kraków.
"Inwestycje takie jak stawianie ekranów akustycznych, budowa systemów odwadniania czy modernizacja istniejących obiektów realizujemy przez zewnętrznych wykonawców. Dokonując wyboru firmy nie musimy jednak kierować się ceną jako jedynym kryterium" - powiedział Serwa.
Serwa podkreślił, że uwzględnianie kryterium jakości oraz doświadczenia pozwala zmniejszyć ryzyko takich inwestycji.
Stalexport Autostrady uzyskał w 2012 roku skonsolidowany zysk netto w wysokości 12,879 mln zł wobec 10,536 mln zł w 2011 roku.
Przychody spółki w 2012 roku wyniosły 185,507 mln zł wobec 179,763 mln zł rok wcześniej.
Maciej Jaszczuk (PAP)
mj/ jtt/