Przywrócą zapomnianą linię kolejową. Pasażerów nie ma tu od 28 lat
Trwają rozmowy nad przywróceniem linii kolejowej nr 377 ze stacji Gniezno Winiary do Sławy Wielkopolskiej. Połączenie zostało zlikwidowane w latach 90. W tym tygodniu Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mają podpisać w tej sprawie list intencyjny - czytamy w serwisie epoznan.pl.
18.11.2024 07:53
Linia kolejowa nr 377 jest jedną z wielu zlikwidowanych w pierwszych latach transformacji ustrojowej. Pociągi pasażerskie przestały po niej kursować w 1996 r. Przez wiele lat, do 2007 r., linia była zamknięta także dla ruchu towarowego.
Obecnie trwają prace zmierzające do przywrócenia połączenia dla pasażerów. Serwis epoznan.pl pisze, że Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mają podpisać list intencyjny o współpracy. Ma ona zmierzać do opracowania dokumentacji koncepcyjnej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Trasa z Gniezna do Sławy Wielkopolskiej posiada bogatą historię. Linia ta niegdyś odgrywała znaczącą rolę w transporcie regionalnym, ułatwiając codzienne podróże mieszkańcom, a także wspierając lokalną gospodarkę" - czytamy w serwisie moje-gniezno.pl.
Rośnie popularność kolei regionalnych
Połączenia regionalne po pandemii błyskawicznie odbudowują ruch. W 2023 r. spółka POLREGIO przewiozła najwięcej pasażerów w swojej historii, dokładnie 97,3 mln osób. Ówczesny prezes Adam Pawlik tłumaczył w rozmowie z money.pl, że wpływ na te rekordowe wyniki miała poprawa jakości szlaków kolejowych, dzięki czemu zwiększyła się prędkość poruszania się pociągów po torach.
"Tam, gdzie jeździliśmy 60 km/h, dziś jedziemy 120-160 km/h. Pasażerowie kalkulują czas dotarcia do celu i często okazuje się, że pociągiem docierają szybciej niż samochodem – nie stoją w korkach, nie mają problemów z parkowaniem, a dzięki łączeniu ofert w jednym bilecie mogą przesiąść się do miejskiego autobusu czy tramwaju" - opowiadał były prezes POLREGIO.