Przywrócą zapomnianą linię kolejową. Pasażerów nie ma tu od 28 lat

Trwają rozmowy nad przywróceniem linii kolejowej nr 377 ze stacji Gniezno Winiary do Sławy Wielkopolskiej. Połączenie zostało zlikwidowane w latach 90. W tym tygodniu Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mają podpisać w tej sprawie list intencyjny - czytamy w serwisie epoznan.pl.

kolej, toryPrzywrócą zapomnianą linię kolejową (zdjęcie ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Krzysztof Matloch
oprac.  AS

Linia kolejowa nr 377 jest jedną z wielu zlikwidowanych w pierwszych latach transformacji ustrojowej. Pociągi pasażerskie przestały po niej kursować w 1996 r. Przez wiele lat, do 2007 r., linia była zamknięta także dla ruchu towarowego.

Obecnie trwają prace zmierzające do przywrócenia połączenia dla pasażerów. Serwis epoznan.pl pisze, że Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mają podpisać list intencyjny o współpracy. Ma ona zmierzać do opracowania dokumentacji koncepcyjnej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

1700 zł za tonę. Ale i tak ludzie odchodzą od węgla

"Trasa z Gniezna do Sławy Wielkopolskiej posiada bogatą historię. Linia ta niegdyś odgrywała znaczącą rolę w transporcie regionalnym, ułatwiając codzienne podróże mieszkańcom, a także wspierając lokalną gospodarkę" - czytamy w serwisie moje-gniezno.pl.

Rośnie popularność kolei regionalnych

Połączenia regionalne po pandemii błyskawicznie odbudowują ruch. W 2023 r. spółka POLREGIO przewiozła najwięcej pasażerów w swojej historii, dokładnie 97,3 mln osób. Ówczesny prezes Adam Pawlik tłumaczył w rozmowie z money.pl, że wpływ na te rekordowe wyniki miała poprawa jakości szlaków kolejowych, dzięki czemu zwiększyła się prędkość poruszania się pociągów po torach.

"Tam, gdzie jeździliśmy 60 km/h, dziś jedziemy 120-160 km/h. Pasażerowie kalkulują czas dotarcia do celu i często okazuje się, że pociągiem docierają szybciej niż samochodem – nie stoją w korkach, nie mają problemów z parkowaniem, a dzięki łączeniu ofert w jednym bilecie mogą przesiąść się do miejskiego autobusu czy tramwaju" - opowiadał były prezes POLREGIO.

Źródło artykułu: WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł