Punkty karne za jazdę po chodniku i pasach? MSWiA planuje nowy projekt
- Nowy taryfikator mandatów będzie racjonalizował system punktów karnych, ale nie będzie zwiększał kar w ogólności - zapowiada Jarosław Zieliński, wiceszef MSWiA w rozmowie z PAP.
19.08.2016 | aktual.: 19.08.2016 11:00
Pięć punktów karnych za jazdę po chodniku i pasach oraz za wyprzedzanie z niewłaściwej strony, siedem za nielegalne parkowanie na "kopercie" i sześć za spowodowanie stłuczki na drodze wewnętrznej. To tylko kilka przykładów ważnych zmian dla kierowców, które mają wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.
- Nowy taryfikator mandatów będzie racjonalizował system punktów karnych, ale nie będzie zwiększał kar w ogólności - zapowiada Jarosław Zieliński, wiceszef MSWiA w rozmowie z PAP.
Zgodnie z projektem rozporządzenia MSWiA, kierowcy otrzymają 5 punktów karnych za jazdę po chodniku i pasach, a także za wyprzedzanie z niewłaściwej strony. Dotychczas, złamanie przepisów w tych przypadkach nie skutkowało takimi konsekwencjami.
Zmianie ulegną także sankcje za konkretne wykroczenia. I tak, policjanci za nielegalne parkowanie na "kopercie" zamiast 5 punktów karnych będą mogli nałożyć 7. Spowodowanie stłuczki doprowadzi do otrzymania 6 punktów, a ich liczba za niezapięcie pasów wzrośnie z 2 do 4. Niezatrzymanie się przed znakiem "stop" będzie równoznaczne z 2 punktami karnymi (dotychczas - 1). Bardziej ostrożni muszą być również kierowcy motocyklu czy motoroweru. Za brak kasku otrzymają aż 4 punkty karne.
- To nie jest projekt rozporządzenia represyjnego. Ono raczej będzie racjonalizowało pewne obszary jeżeli chodzi o karanie punktami karnymi za poszczególne wykroczenia, ale nie będzie zwiększało kar w ogólności. Nie jest jego założeniem to żeby kary były większe - tłumaczy Zieliński.
W tym celu, punkty karne za mniej groźne wykroczenia nie będą sumowane. Wiceminister przyznał, że pojawił się pomysł zaostrzający system punktowych kar za wykroczenia, ale finalnie został odrzucony.
Projekt rozporządzenia MSWiA w sprawie "sposobu punktowania i liczby punktów odpowiadających naruszeniu przepisów ruchu drogowego" jest w uzgodnieniach międzyresortowych.