PwC: dla stażystów prestiż pracodawcy ważniejszy niż wysokie wynagrodzenie
Prestiż pracodawcy i szansa na stałe zatrudnienie są wśród studentów najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze stażu - wynika z raportu PwC. Jedynie 8 proc. studentów zwraca uwagę na wysokość wynagrodzenia.
16.06.2016 | aktual.: 05.07.2016 17:50
Z zaprezentowanego w czwartek raportu "Rynek pracy 2.0" wynika, że prestiż pracodawcy (38 proc. respondentów) oraz szansa na stałe zatrudnienie (także 38 proc.) są kluczowe dla studentów przy wyborze stażu. Z kolei wśród 42 proc. pracodawców panuje przekonanie, że najważniejszy jest prestiż firmy, a szansa na stałe zatrudnienie - ich zdaniem - wpływa na decyzję studenta w 31 proc.
Co ciekawe, mały wpływ na decyzję o wyborze pracodawcy ma wysokość wynagrodzenia - po 8 proc. studentów i pracodawców zadeklarowało, że ten czynnik ma wpływ na decyzję o podjęciu stażu. Jedynie 3 proc. studentów swój wybór uzależnia od opinii znajomych.
Ani studenci, ani pracodawcy nie wskazywali, żeby wyposażenie biura, czy benefity pracownicze miały jakikolwiek wpływ na decyzję o wyborze pracodawcy przy poszukiwaniu stażu.
Jak ocenił prezes zarządu PwC w Polsce Adam Krasoń "jest to bardzo racjonalne podejście". Studenci - jak mówił - nie walczą o krótkoterminowe benefity, ale walczą o swoją karierę, która jest długoterminowa.
Zarówno studenci jak i pracodawcy uważają, że najatrakcyjniejszą formą zdobywania praktyki zawodowej jest odbywanie stażu w trakcie roku akademickiego (odpowiednio 52 proc. studentów oraz 53 proc. pracodawców). Praktykę wakacyjną wybrałoby 37 proc. studentów, a jedynie 11 proc. uważa, że mogłoby iść do pracy bezpośrednio po ukończeniu studiów (bez wcześniejszego stażu w firmie).
W kwestii długości stażu respondenci obydwu grup uważają, że nie powinien być on dłuższy nić 6 miesięcy. 48 proc. studentów preferowałoby staż trwający 1-3 miesięcy, a 40 proc. - 3-6 miesięcy. Odwrotna tendencja panuje wśród pracodawców - więcej, bo 55 proc. z nich uważa, że staż powinien trwać dłużej, czyli 3-6 miesięcy, a 23 proc. wymaga stażu trwającego maksymalnie 3 miesiące.
Z raportu wynika, że oczekiwania studentów i pracodawców wobec wynagrodzenia netto stażystów kształtują się na poziomie 1-2 tys. zł. 34 proc. studentów chciałoby zarabiać w ramach stażu 1,5-2 tys. zł, natomiast 30 proc. zadowoli pensja w granicach 1-1,5 tys. zł.
Z kolei 34 proc. pracodawców uważa, że zadowalająca dla studenta pensja wynosi 1-1,5 tys. zł, a 27 proc. jest w stanie zapłacić 1,5-2 tys. zł.
Studenci wyszukują najczęściej oferty stażu na portalach rekrutacyjnych (68 proc. respondentów), stronach karierowych firm (65 proc.) oraz portalach społecznościowych (56 proc.). Do najpopularniejszych portali należą Facebook (95 proc. wskazań) oraz LinkedIn (38 proc.).
Pracodawcy wskazywali w badaniu, że największym atutem kandydata na praktyki zawodowe jest chęć rozwoju (85 proc. odpowiedzi), wielozadaniowość oraz odwaga w podejmowaniu nowych wyzwań (po 68 proc.).
Badanie "Rynek pracy 2.0" PwC zostało przeprowadzone online w styczniu i lutym 2016 r. Wzięło w nim udział 612 studentów oraz 334 pracodawców.