Trwa ładowanie...
d1kv2ju
05-02-2015 17:30

PZL-Świdnik: Polska może zostać centrum produkcji śmigłowca AW149 na cały świat

Warszawa, 05.02.2015 (ISBnews) - Włoski koncern AgustaWestland będzie produkować śmigłowce AW149 tylko w Polsce, jeśli należący do tego koncernu PZL-Świdnik wygra przetarg na dostawę 70 śmigłowców dla Ministerstwa Obrony Narodowej, zapowiedział prezes PZL-Świdnik Krzysztof Krystowski.

d1kv2ju
d1kv2ju

"Jeżeli PZL-Świdnik wygra przetarg na dostawę 70 śmigłowców dla ministerstwa obrony narodowej, to Świdnik stanie się centrum produkcji tej maszyny dla całego świata. Oznacza to, że jeżeli dział sprzedaży AgustaWestland, w którymkolwiek kraju sprzeda śmigłowiec AW149, będzie on produkowany w Polsce" - powiedział Krystowski podczas konferencji prasowej.

Oznacza to, że oprócz zakontraktowanych 70 śmigłowców dla polskiej armii, firma dostanie zlecenie wyprodukowania jeszcze co najmniej 350 maszyn. Producent śmigłowców PZL-Świdnik należy do włoskiego koncernu lotniczego AgustaWestland.

Według Krystowskiego, spośród firm biorących udział w przetargu na dostawę 70 maszyn dla polskiego wojska PZL-Świdnik jest najsilniej związana z polską gospodarką.

"My nie składamy deklaracji, że w razie wygranej w przetargu zatrudnimy pracowników albo uruchomimy zakład produkcyjny. Już dzisiaj w PZL-Świdnik pracuje 630 inżynierów, wszystkich pracowników jest ponad 3500. Wygrany przetarg pozwoli wykorzystać ich potencjał, staniemy się też bardzo ważnym zakładem dla całego koncernu AgustaWestland. To duża szansa nie tylko dla zakładów PZL-Świdnik i ich kooperantów, ale dla całego sektora lotniczego w Polsce. Jeżeli znacząco zwiększy się obciążenie pracą naszego zakładu nie wykluczamy zlecania np. kontraktów związanych z remontami śmigłowców innym partnerom" - powiedział prezes.
Według niego, deklaracje konkurentów dotyczące uruchomienia produkcji w Polsce w razie wygranego przetargu, jeżeli nie mają jeszcze funkcjonujących zakładów będą bardzo trudne do spełnienia - budowa i uruchomienie linii produkcyjnej, a przede wszystkim pozyskanie i przeszkolenie pracowników trwa mniej więcej tyle, ile czasu będzie przeznaczone na dostawę maszyn. Inwestycje AgustaWestland związane z PZL-Świdnik po prywatyzacji firmy w 2010 roku wyniosły ponad 600 mln zł, a zapłacone w tym czasie daniny publiczne (podatki, składki ZUS, itp.) przekroczyły 400 mln zł.

d1kv2ju

Jednocześnie odniósł się do zarzutu, że maszyna oferowana przez PZL-Świdnik nie brała jeszcze udziału w działaniach bojowych.

"Konstrukcje konkurencji wywodzą się z lat 60. i 70. ubiegłego wieku, śmigłowiec AW149 został certyfikowany w 2014 roku. To bardzo nowoczesna konstrukcja odpowiadająca wymogom wojny prowadzonej w XXI wieku, czyli przede wszystkim stawiająca na bezpieczeństwo załogi, łatwość obsługi i ekonomię użytkowania. Maszyna z naddatkiem spełnia wszystkie normy związane z bezpieczeństwem - przykładowo może lecieć przez 50 minut bez oleju w przekładni, podczas gdy norma wynosi 30 minut. Dodatkowe 20 min. to większy margines bezpieczeństwa na ucieczkę z terytorium wroga, albo powrót znad morza nad stały ląd. Gwarantem jakości produktu jest producent AgustaWestland, firma obecna na rynku od lat 50., która w swojej historii ma dziesiątki bardzo udanych konstrukcji" - tłumaczył Krystowski.
PZL-Świdnik, firma z ponad 60-letnim doświadczeniem, jest największym polskim producentem śmigłowców, biorącym udział w przetargu na dostawę 70 wielozadaniowych wiropłatów dla polskich Sił Zbrojnych. PZL-Świdnik, który wyprodukował więcej niż 7400 śmigłowców, to jedyny polski wytwórca OEM z pełną zdolnością w zakresie projektowania, badań i rozwoju, integracji systemów, produkcji, realizacji wsparcia i szkoleń oraz modernizacji śmigłowców. PZL-Świdnik pełni również rolę kluczowego partnera przemysłowego w sektorze lotniczym, dostarczając struktury lotnicze dla wielu wiodących producentów na całym świecie. PZL-Świdnik jest częścią grupy AgustaWestland od 2010 roku.

(ISBnews)

d1kv2ju
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1kv2ju