Trwa ładowanie...
d39oks4
02-04-2015 15:47

Raiffeisen Polbank nie spodziewa się spirali deflacyjnej w Polsce

Warszawa, 02.04.2015 (ISBnews) - Zdecydowana większość wskaźników makroekonomicznych sugeruje, że polskiej gospodarce nie grozi spirala deflacyjna, uważają analitycy Raiffeisen Polbanku. Ich zdaniem, obecna deflacja przynosi pozytywne zjawiska w postaci zwiększenia siły nabywczej gospodarstw domowych.

d39oks4
d39oks4

"Co ważne, pogłębiający się spadek cen nie wpływa istotnie na kształtowanie się oczekiwań inflacyjnych gospodarstw domowych, które ustabilizowały się na niewielkim, ale dodatnim poziomie 0,2% w horyzoncie przewidywań na następne 12 miesięcy"- czytamy w raporcie analitycznym.

Według ekonomistów banku, wiele wskazuje na to, że jest to deflacja w "dobrym" wydaniu. "Po pierwsze, spadek cen ma charakter podażowy i wynika z nadpodaży, przede wszystkim na rynku surowców. Popyt kształtuje się na solidnym poziomie i kontynuuje zrównoważony wzrost. W związku z czym przedsiębiorstwa ani nie ograniczają inwestycji, ani nie redukują kosztów zatrudnienia. Rosną płace" - argumentują.

Zdaniem analityków Raiffeisen Polbanku, "dobry" charakter deflacji w Polsce pozwala oczekiwać również, że nie będzie ona uporczywie trwała.

"W miarę wygasania szoków podażowych na rynkach surowców - co obecnie można już zaobserwować - oraz na skutek rosnącego popytu konsumpcyjnego - będącego pochodną poprawy sytuacji na rynku pracy - oczekujemy, że dynamika CPI wejdzie w trend wzrostowy. Prawdopodobnie został on zapoczątkowany już w marcu, w związku z czym okres deflacji zakończy się w IV kw. br." - czytamy dalej.

d39oks4

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego GUS), deflacja konsumencka wyniosła w lutym 1,6% w ujęciu rocznym wobec 1,4% r/r deflacji w poprzednim miesiącu.

Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały obniżki opłat związanych z transportem (o 11,6%), niższe ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 3,7%), oraz odzieży i obuwia (o 5,3%), które obniżyły wskaźnik o 1,05 pkt proc., 0,93 pkt proc. i 0,28 pkt proc. Wzrosty cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,8%), a także związanych z łącznością (o 2,4%) oraz rekreacją i kulturą (o 1,9%), podniosły ten wskaźnik po 0,12 pkt proc.

(ISBnews)

d39oks4
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d39oks4