Rewolucja na drogach. Władze Niemiec dopuściły do ruchu autonomiczne pojazdy

Transport w Europie już nigdy nie będzie już taki sam. Republika Federalna Niemiec zalegalizowała samochody autonomiczne i pół autonomiczne. Za zmianą przepisów zagłosowali niemieccy posłowie i przedstawiciele poszczególnych landów. Jednak zanim na drogi wyjadą takie pojazdy, minie jeszcze trochę czasu.

Rewolucja na drogach. Władze Niemiec dopuściły do ruchu autonomiczne pojazdy
Źródło zdjęć: © Youtube.com | George Holtz

19.05.2017 | aktual.: 19.05.2017 10:30

Najwięksi producenci już teraz mogą zacząć liczyć zyski ze sprzedaży autonomicznych pojazdów. Niemcy są bowiem największą gospodarką w Europie, a także największym krajem tranzytowym i producentem pojazdów na Starym Kontynencie.

Prace nad udoskonaleniem autonomicznych przejazdów trwają w najlepsze. Prym w tej dziedzinie wiedzie Tesla, która należy do amerykańskiego miliardera Elona Muska. Czy to oznacza, że na niemieckich drogach zaroi się od tych samochodów? Możliwe, ale najpierw trzeba rozwiązać kilka kluczowych kwestii.

Po pierwsze kto ponosi odpowiedzialności za ewentualne spowodowanie wypadku. Tutaj Niemcy chcą obarczyć odpowiedzialnością zarówno kierowcę, jak i producenta komputera, który popełnił błąd. Jak to ma wyglądać w praktyce? Jeśli wypadek zostanie spowodowany przez awarię komputera, odpowiedzialność spadnie na jego producenta. Z kolei jeśli wypadek będzie wynikiem błędu ludzkiego, to kierowca będzie za niego odpowiadał – pisze serwis 40ton.net, który jako pierwszy przyjrzał się sprawie.

Kolejną kwestią, którą należy uregulować to sprawa wydawania homologacji na tego typu pojazdy. W tym przypadku Niemcy założyli, że samochody z takim systemem muszą być wykorzystywane do celów, do jakich zostały stworzone. Zabronione ma być na przykład uruchomienie autostradowego autopilota w terenie zabudowanym.

Kolejnym ważnym aspektem będzie również fakt, że w pierwszej kolejności do ruchu zostaną dopuszczone samochody tych producentów, którzy poczynili już pewne kroki w kierunki autonomicznej technologii.

Istotnym przepisem będzie także ten, który mówi o obowiązkowym montażu czarnych skrzynek. Ma to ułatwić odtworzenie ewentualnego wypadku z udziałem autonomicznego pojazdu. Warto również zaznaczyć, że w każdym tego typu pojeździe będzie musiał przebywać kierowca, niezależnie od stopnia zautomatyzowania auta.

Zanim autonomiczne samochody wyjadą na niemieckie drogi minie jeszcze sporo czasu. Serwis 40ton.net zwraca uwagę na to, że nowe przepisy będą musiały przejść weryfikację, w postaci przeanalizowania zdarzeń z ich udziałem. Te zaplanowane są dopiero na 2019 rok.

niemcytransportsamochody autonomiczne
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)