Rusza promocja drobiu na azjatyckich rynkach
Krajowa Rada Drobiarstwa rozpoczyna realizację kampanii informacyjno - promocyjnej "Europejski drób - w jakości siła". Kampania ma zachęcić do kupowania drobiu wyprodukowanego w UE, w tym w Polsce. Nasz kraj jest jednym z większych eksporterów tego mięsa na rynki pozaunijne.
03.03.2016 07:25
Kampania została zaplanowana na trzy lata i potrwa do lutego 2019 roku. W ramach projektu na rynkach Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wietnamu oraz Chin i Hongkongu promowane będzie europejskie mięso drobiowe, produkowane w systemie QAFP (Quality Assurance for Food Products) - poinformowała Krajowa Rada Drobiarstwa. System ten gwarantuje wysoką jakość produktów, ich bezpieczeństwo oraz określa sposób produkcji.
Budżet kampanii wynosi ponad 4 mln euro. Projekt jest współfinansowany ze środków UE.
Unia Europejska jest ważnym graczem w światowym handlu mięsem drobiowym. W 2014 r. z krajów Unii Europejskiej wyeksportowano 1,3 mln ton mięsa drobiowego. Według danych Komisji Europejskiej, od stycznia do listopada 2015 r. UE wyeksportowała do krajów trzecich ponad 1,28 mln ton mięsa, żywca, podrobów i przetworów drobiu - o 1,4 proc. mniej niż w tym samym okresie 2014 r. W strukturze towarowej wolumenu wywozu dominowały produkty z kurcząt (86 proc. ogółu eksportu drobiu ogółem).
Polska należy do największy producentów i eksporterów drobiu. Szacuje się, że w 2015 r. wyniosła ona ok. 2,9 mln ton tj. będzie o 10 proc. większa niż rok wcześniej. Eksport drobiu oceniany jest na ok. 850 tys. ton co oznacza, że zagranicę wyjeżdża ok. 40 proc. produkcji. Wzrost eksportu jest m.in. wynikiem utrzymującej się konkurencyjności cenowej polskiego drobiu na rynku unijnym oraz rosnącego popytu ze strony innych krajów.
Według prognoz KE produkcja drobiu w Unii będzie w 2016 r. wzrośnie o ok. 1 proc. do 13,8 mln ton. Według unijnych ekspertów, w tym roku unijny eksport mięsa drobiu wzrośnie prawdopodobnie o 3,5 proc. do 1,4 mln ton. Obserwowany jest duży popyt na drób ze strony krajów azjatyckich i afrykańskich. Np. eksport mięsa drobiu z UE do RPA w pierwszej połowie u.br. wyniósł 85 tys. ton.
W 2015 r. największe ilości drobiu wyekspediowały poza UE Francja, Holandia, Polska i Belgia. Udział Polski w unijnym wywozie wyniósł 13 proc., a w ciągu roku dostawy zwiększyły się o niemal o jedną czwartą. W okresie I-XI 2015 Polska wyeksportowała poza Unię ok. 170 tys. ton mięsa drobiowego.
Kampania, którą będą realizowały polskie firmy, ma wykreować pozytywny wizerunek produktów drobiowych wysokiej jakości pochodzących z UE. W ramach kampanii będą przekazywane informacje na temat właściwości drobiu oraz samego systemu QAFP.
Działania informacyjne prowadzone będą podczas imprez targowych i skierowane będą głównie do odbiorców biznesowych z krajów, gdzie będzie realizowana kampania. W ramach projektu zaplanowano także szereg aktywności edukacyjnych oraz działań public relations. Za wszystkie działania w ramach kampanii odpowiada agencja PR Partner of Promotion.