Ruszyły konsultacje społeczne ws. programu inwestycji kolejowych
Rozpoczęły się konsultacje społeczne ws. projektu Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015 - poinformował we wtorek resort transportu. Program zakłada, że w latach 2012-2015 trzeba będzie wydać 31,6 mld zł na 135 inwestycji.
08.01.2013 | aktual.: 08.01.2013 17:12
Przekazany do konsultacji projekt to kontynuacja obowiązującego programu inwestycyjnego dla kolei. "Konieczność aktualizacji programu wynika ze zmian poziomu dostępnych środków finansowych, jak również z powstałych ograniczeń dla realizacji niektórych zadań" - napisano w projekcie, udostępnionym na stronie internetowej ministerstwa.
Jak poinformowano, zaproponowana aktualizacja włącza do programu nowe inwestycje, np. tzw. projekty rewitalizacyjne, czyli remonty mające na celu przywrócenie liniom kolejowym parametrów, do których zostały zaprojektowane. Uwzględniono w niej także prace przygotowawcze, które trzeba wykonać, by realizować inwestycje dofinansowywane z funduszy unijnych w latach 2014-2020.
Zaproponowana aktualizacja obejmuje 135 projektów, na które w latach 2012-2015 wydać trzeba 31,6 mld zł. Z tego 25,7 mld zł ma trafić na 52 inwestycje realizowane w ramach unijnego programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), 1,2 mld zł na 31 inwestycji współfinansowanych w ramach regionalnych programów operacyjnych, a 4,7 mld zł na 52 projekty realizowane w ramach innych programów. 17 inwestycji wpisano na listę projektów rezerwowych.
Zgodnie z liczbami zawartymi w projekcie, realizacja tych inwestycji wymaga 16,9 mld zł z budżetu Unii Europejskiej, 12 mld zł z budżetu państwa, 0,9 mld zł z Funduszu Kolejowego, 1,7 mld zł z środków spółki PKP Polskie Linie Kolejowe - w tym 1,4 mld zł pochodzące z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, oraz 0,1 mld zł ze źródeł prywatnych spoza PLK.
Projekt zakłada, że wszystkie pieniądze dostępne z Unii Europejskiej dla polskiej kolei na lata 2007-2013 zostaną wykorzystane. Na razie zakontraktowano około połowy tej puli. "Program zakłada maksymalne wykorzystanie środków Unii Europejskiej na sfinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz regionalnych programów operacyjnych. Jest to jednak możliwe przy pełnym zabezpieczeniu odpowiedniego wkładu krajowego w postaci środków budżetu państwa, Funduszu Kolejowego i środków własnych PLK. Ograniczenie bądź przesunięcie w latach planowanych środków w jednym ze źródeł, automatycznie niesie zagrożenie rezygnacji z realizacji niektórych projektów lub niewykonania inwestycji w założonym czasie" - czytamy w projekcie.
Według projektu w efekcie realizacji zaktualizowanego programu nastąpi m.in. zdecydowana poprawa stanu techniczno-eksploatacyjnego 4 954 km torów, podwyższenie maksymalnej prędkości jazdy pociągów do 200 km/godz. na 299 km torów, zwiększenie długości torów, na których prędkość wynosi 160 km/godz. o 1 334 km torów, a także zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu lądowym, poprzez budowę 398 bezkolizyjnych skrzyżowań z drogami.
Opinie o projekcie można nadsyłać do resortu transportu do 11 lutego br.