Sarkozy wywiera presję na Renault

Prezydent Nicolas Sarkozy próbuje przekonać rodzimy koncern samochodowy Renault, by produkował on swój najnowszy model Clio we Francji, a nie w Turcji - piszą w czwartek francuskie gazety. Francuska firma nie ukrywa, że chce przenieść produkcję za granicę z powodu wysokich kosztów produkcji we własnym kraju.

Prezydent Francji Nicolas Sarkozy
Źródło zdjęć: © AFP

Jak donosi francuska prasa, za nowym sporem między szefem państwa a Renault kryje się trwający od dłuższego czasu konflikt Sarkozy'ego z przedstawicielami strategicznego nad Sekwaną sektora motoryzacyjnego. Po wybuchu światowego kryzysu gospodarczego francuski rząd udzielił w ubiegłym roku czołowym rodzimym producentom: Renault i Peugeot nadzwyczajnej pomocy - miliardowych kredytów na okres pięciu lat. W zamian prezydent oczekuje, że producenci samochodowi zaprzestaną przenosić produkcję za granicę.

Ostatnio media podają jednak, że Renault zamierza produkować swój najnowszy model Clio (nazywany na razie Clio IV) w swojej tureckiej fabryce, gdyż koszty produkcji są tam o 10 proc. niższe niż we Francji. Oficjalnie koncern motoryzacyjny nie potwierdza tych doniesień, tłumacząc, że nie podjął jeszcze decyzji w tej kwestii.

Na te pogłoski zareagował od razu stanowczo prezydent Sarkozy. - Nie łożymy na wsparcie naszych producentów po to, by wszystkie fabryki przeprowadziły się za granicę - podkreślił prezydent w obecności parlamentarzystów. W najbliższą sobotę szef państwa ma przyjąć w Pałacu Elizejskim prezesa Renault, by przekonać go do swoich argumentów. Władze francuskie pragną, by Clio IV, mający wejść do sprzedaży w 2013 roku, był wytwarzany w fabryce Flins w regionie paryskim.

Poza Francją Renault, którego 15 proc. akcji należy do państwa, ma fabryki w Hiszpanii, Słowenii i Turcji.

W ubiegłym roku Komisja Europejska krytykowała ostro Paryż za to, że uzależnia kredyty dla producentów aut od zobowiązania, że utrzymają zatrudnienie we francuskich zakładach. W marcu zeszłego roku UE zażądała nowych wyjaśnień po tym, jak Renault - pod presją francuskiego rządu - przeniósł z powrotem do Francji ze Słowenii produkcję jednego ze swoich aut. Przedstawiciele Unii wiele razy zwracali uwagę, że takie praktyki francuskich władz mogą być postrzegane jako przejaw naruszenia konkurencji na wspólnym unijnym rynku.

Szymon Łucyk

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
To hit cmentarzy. "Najlepszym rozwiązaniem byłoby ich wycofanie"
To hit cmentarzy. "Najlepszym rozwiązaniem byłoby ich wycofanie"