Skargi na reklamę syropu Paola. "Posługuje się podtekstem alkoholowym"

Mały chłopiec wręcza zapakowaną w papier butelkę dziewczynce, ze słowami: "przyniosłem ci flaszeczkę". Ten fragment reklamy syropu Paola nie spodobał się Komisji Etyki Reklamy. Producentowi przysługuje odwołanie się od uchwały Rady.

Obraz
Źródło zdjęć: © YouTube | screen
Patryk Skrzat
oprac.  Patryk Skrzat

Komisja Etyki Reklamy (KER) zajęła się 30-sekundowym spotem reklamowym syropu Paola produkowanego przez Hoop Polska po skargach, które otrzymała. Reklama była emitowana w lutym i marcu m.in. w TVP, TVN, Polsacie, a także w wybranych kanałach tematycznych oraz w portalu YouTube.

Zgłaszający narzekali, że mały chłopiec wręczając zawiązaną w papier butelkę dziewczynce wypowiada słowa "przyniosłem ci flaszeczkę". "Reklama bez potrzebnego wytłumaczenie młodemu człowiekowi konsekwencji, wprowadza go do świata dorosłych, którego dziecko lub młody człowiek może nie rozumieć lub rozumieć błędnie. Nie ma nic zabawnego w przychodzeniu do koleżanki z flaszką, a spotkania towarzyskie z mocnymi alkoholami mogą mieć smutny koniec" - czytamy w jednej ze skarg.

Do tej argumentacji przychyliła się KER, która uznała, że reklama narusza normy art. 2 ust. 1, art. 24 i art. 25 w zw. z art. 32 Kodeksu Etyki Reklamy. Mówią one m.in. o tym, że: "działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji", a także "reklama skierowana do dzieci lub młodzieży nie może zawierać treści stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa".

Zobacz także: Najmniejsza kobieta świata w reklamie polskich rajstop. Kolejna odsłona kontrowersyjnej kampanii

Przedstawiciele producenta nie uczestniczyli w posiedzeniu KER. Przysłali jednak pismo, w którym odpowiadają na oskarżenia. "HOOP Polska przy kreowaniu swoich kampanii reklamowych kieruje się przede wszystkim zasadami uczciwej konkurencji oraz podejmuje wszelkie działania z zachowaniem należytej staranności oraz zgodnie z dobrymi obyczajami i w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Działania HOOP Polska cechuje dbałość o konsumentów, dlatego każda uwaga kierowana pod adresem komunikacji marketingowej naszych produktów jest dla nas szczególnie istotna" - czytamy.

"Reklama, o której mowa, w żaden sposób nie zachęcała ani nie promowała spożywania alkoholu zarówno przez dzieci, jak i przez dorosłych - nie zawierała bowiem scen przedstawiających alkohol bądź też spożywanie go w jakiejkolwiek postaci. Za bezzasadny należy również uznać zarzut wykorzystywania braku wiedzy dzieci i młodzieży o szkodliwości alkoholu, a to z uwagi na fakt, iż przedmiotowa reklama nie dotyczyła produktów alkoholowych, nie musi zatem zawierać informacji o szkodliwości spożywania alkoholu" - podkreślają przedstawiciele firmy.

O komentarz poporosiliśmy również Justynę Skrzekut zajmującą się PR-em firmy. - Emisja reklamy, o której mowa, została zakończona w marcu bieżącego roku. Celem reklamy była jedynie promocja syropów Paola. To marka rodzinna, która na co dzień towarzyszy młodszym i starszym konsumentom od lat - zaznacza. - Przywołana reklama w żaden sposób nie zachęcała ani nie promowała spożywania alkoholu. Nie prezentowała go również w jakiejkolwiek postaci. Należy podkreślić, że każdy przekaz może spotkać się z nadinterpretacją, na co niestety nie mamy wpływu. Rozważamy możliwość odwołania się od uchwały KER.

Wybrane dla Ciebie

"Autostrada ściekowa" pod oknami? Protestują w śląskim mieście
"Autostrada ściekowa" pod oknami? Protestują w śląskim mieście
Czekały ich kolosalne podwyżki cen ciepła. Mogą zostać uratowani
Czekały ich kolosalne podwyżki cen ciepła. Mogą zostać uratowani
Przywiozła "pamiątkę" z wakacji w Egipcie. Grozi jej 5 lat więzienia
Przywiozła "pamiątkę" z wakacji w Egipcie. Grozi jej 5 lat więzienia
Wysłali marchew do Polski, zarobili ponad 127 mln zł. Skąd pochodzi?
Wysłali marchew do Polski, zarobili ponad 127 mln zł. Skąd pochodzi?
Nowa moneta 10 zł już trafiła do obiegu. Oto jak wygląda
Nowa moneta 10 zł już trafiła do obiegu. Oto jak wygląda
Rolnicy planują protesty. "To jest kpina w żywe oczy"
Rolnicy planują protesty. "To jest kpina w żywe oczy"
Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?