Śląskie/ Kolejne autobusy hybrydowe mają jeździć po konurbacji katowickiej

Kolejne miejskie autobusy hybrydowe, czyli o napędzie spalinowo-elektrycznym, mają wyjechać na drogi konurbacji katowickiej. Przetarg na dziesięć takich wozów prowadzi Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Świerklańcu.

PKM w Świerklańcu to jeden z działających w regionie przewoźników korzystających już z autobusów o napędzie hybrydowym. W 2014 r. kupił cztery pojazdy hybrydowe typu marki Volvo. Teraz zamierza kupić kolejne autobusy z takim napędem.

Autobusy hybrydowe ma już też w regionie PKM w Sosnowcu. To dwa pojazdy marki Solaris. Również ten przewoźnik jest w trakcie zakupu kolejnych wozów hybrydowych.

W obecnym przetargu PKM Świerklaniec chce kupić dwa autobusy o napędzie hybrydowym z kategorii pojazdów 9-metrowych oraz 8 autobusów 12-metrowych. W zamówieniu określono m.in., że silnik spalinowy i silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego powinny móc pracować niezależnie od siebie lub równocześnie, a cały napęd musi umożliwiać sposób eksploatacji podobny do klasycznego napędu wysokoprężnego (diesla).

W ogłoszeniu przetargowym nie zawarto szacunkowej wartości zamówienia. Przewoźnik zadeklarował tam, że zamierza współfinansować zakup ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. W pierwszym, rozstrzygniętym już w ub. roku naborze wniosków o dofinansowanie projektów związanych z transportem miejskim z RPO nie było jego przedsięwzięcia.

Wśród projektów wybranych do dofinansowania w pierwszym naborze w tym zakresie znalazły się m.in.: zakupy taboru autobusowego przez samorządowych przewoźników z Katowic i Sosnowca (wartości projektów to odpowiednio 139,4 mln zł i 129 mln zł) czy warty 60 mln zł projekt PKM-u z Jaworzna (zakupu elektrycznych autobusów i potrzebnej infrastruktury).

Właśnie z tych środków PKM w Sosnowcu finansuje zakup ponad 80 nowych autobusów, w tym 35 hybryd. Spółka korzysta już m.in. z dwóch hybrydowych solarisów. Sprawdzają się na tyle dobrze, że jeszcze w ub. roku przewoźnik planował zakup przy pomocy środków UE nawet 50 nowych hybryd (niezależnie od wozów elektrycznych).

Po weryfikacji kryteriów projektowych i analizie finansowej, spółka postanowiła jednak kupić 25 autobusów hybrydowych 12-metrowych oraz 10 pojazdów z takim napędem 18-metrowych. Umowy z wyłonionym już dostawcą (będzie nim Volvo) podpisano we wrześniu ub. roku.

Poza wozami hybrydowymi przewoźnicy z regionu kupują autobusy o napędzie klasycznym oraz elektrycznym. PKM w Sosnowcu w ramach swego projektu z końcem listopada ub. roku ogłosił przetarg na dostawę trzech autobusów elektrycznych. Ponad 20 pojazdów elektrycznych ma także jeździć we flocie samorządowego przewoźnika z Jaworzna.

Z kolei PKM w Katowicach ogłosił niedawno, że do 2020 r. kupi 85 nowych autobusów miejskich, w tym 20 elektrycznych. Zgodnie z tymi planami 10 wozów elektrycznych ma zostać kupionych w 2018 r. przy wsparciu RPO, a kolejnych 10 w latach 2019-2020 przy dofinansowaniu z krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)