Social media tajną bronią rekruterów

Za pomocą jednego kliknięcia można dowiedzieć się o człowieku naprawdę wiele, zwłaszcza w czasach mediów społecznościowych. Wiedzą o tym pracodawcy i wykorzystują social media nie tylko do celów rekrutacyjnych, np. publikując oferty pracy, ale również po to, by sprawdzić potencjalnego kandydata. Co interesuje rekruterów i gdzie poszukują oni informacji?

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

Bądźmy szczerzy – nikt nie lubi, gdy ktoś go sprawdza czy kontroluje. Są jednak takie sytuacje, kiedy trzeba poddać się dość szczegółowej analizie. Tak jest w przypadku rekrutacji. Wprawdzie w CV należy pisać tylko prawdę, to zazwyczaj jednak – mniej lub bardziej świadomie – zdarza nam się koloryzować. Dlatego też pracodawcy i rekruterzy sprawdzają nasze aplikacje i nas jako kandydatów wszystkimi możliwymi sposobami, korzystając do tego celu z sieci i mediów społecznościowych. I tak o potencjalnym pracowniku dowiadują się prawdy i zdobywają ogrom informacji na jego temat.

Jednym ze źródłem wiedzy na temat kandydata jest Facebook. „W zależności od ustawień prywatności, pracodawca wchodząc na profil, może zobaczyć zdjęcia, komentarze i wpisy, a także strony, które polubiłeś. Zatem istnieje duże ryzyko, że odrzuci on aplikację, jeśli przeczyta niecenzuralne treści lub zobaczy zdjęcia z imprez, które powinieneś zachować dla siebie” – mówi Małgorzata Majewska, ekspert Monsterpolska.pl, i dodaje: „Pamiętaj, że profile w mediach społecznościowych mogą działać na korzyść kandydatów. Jeśli Twoje ulubione strony na Facebooku związane są z branżą, w której pracujesz lub chcesz pracować, dyskutujesz na nich na profesjonalne tematy, pokażesz potencjalnemu pracodawcy, że naprawdę interesujesz się swoim zawodem”. Profile w mediach społecznościowych możesz wykorzystać również po to, by pokazać swoją kreatywność. Przykładowo, jeśli interesujesz się fotografią, masz wyczucie estetyki i robisz zdjęcia, pochwal się nimi. Dzięki social media możesz także wyrazić siebie, zaprezentować pasje i
zainteresowania, by zaciekawić rekrutującego swoją osobowością.

Jeśli masz zablokowane konto dla nieznajomych, może zdarzyć się tak, że rekruter poprosi cię o zmianę ustawień prywatności. Taka sugestia budzi spore kontrowersje. „W takiej sytuacji zastanów się, jak bardzo zależy Ci na stanowisku, o które się ubiegasz, i czy rzeczywiście warto umożliwić potencjalnemu pracodawcy dostęp do prywatnych danych. Możesz grzecznie odmówić rekruterowi tłumacząc, że chronisz swoją prywatność i spróbować w delikatny sposób wrócić do rozmowy na temat kompetencji oraz doświadczenia” – radzi Małgorzata Majewska, ekspert Monsterpolska.pl.

Pracodawca na polowaniu

Social media są coraz częściej wykorzystywane przez pracodawców już na etapie publikowania ogłoszenia o pracę oraz poszukiwania specjalisty na dane stanowisko. Rekruterzy poszukują pracowników na profesjonalnych portalach społecznościowych, gdzie kandydaci udostępniają tylko i wyłącznie zawodowe informacje. W przypadku takich serwisów, pracodawcom zależy na szczegółach. „Zasada jest jedna - im więcej informacji, tym lepiej. Twój profil powinien więc zawierać nie tylko listę poprzednich pracodawców wraz z nazwami zajmowanych stanowisk, lecz także zakres wykonywanych obowiązków oraz osiągnięcia. Warto pochwalić się sukcesami i najważniejszymi dla kariery zawodowej projektami. Jeśli chodzi o wykształcenie, oprócz ukończonych szkół i studiów, wymień kursy i szkolenia, w których brałeś udział – to świadczy o chęci rozwoju, podnoszenia oraz zdobywania nowych kwalifikacji” – komentuje Małgorzata Majewska, ekspert Monsterpolska.pl.

Branżowe media społecznościowe dają również możliwość odnowienia kontaktów zawodowych i pozyskania referencji od byłych współpracowników, podwładnych i przełożonych oraz innych osób, z którymi pracowałeś, np. kontrahentów lub klientów. Pozytywne opinie na Twój temat dodatkowo zachęcą pracodawcę do zaproszenia cię na rozmowę kwalifikacyjną. Na co powinieneś uważać? Obowiązują te same zasady, co w przygotowaniu tradycyjnej aplikacji – Twoje elektroniczne CV nie może zawierać kłamstw i błędów ortograficznych.

Profile w mediach społecznościowych świadczą o tobie nie tylko jako o człowieku, ale i pracowniku. Zwróć zatem uwagę na udostępniane treści – zdjęcia, wpisy czy komentarze, zwłaszcza gdy aktualnie poszukujesz pracy. Pamiętaj – to, co raz trafia do sieci, zostaje w niej już na zawsze. Warto też, przed wysłaniem aplikacji do pracodawcy, sprawdzić, co „wyskakuje” w wyszukiwarce, gdy wpiszesz w niej swoje imię i nazwisko.

Źródło artykułu: monsterpolska.pl
Wybrane dla Ciebie
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
Rolnicy od rana blokują drogę. "Grzęźniemy w bagnie"
Rolnicy od rana blokują drogę. "Grzęźniemy w bagnie"
Szukają Polaków do pracy w Niemczech. Płacą 3 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy w Niemczech. Płacą 3 tys. zł tygodniowo
Ważny komunikat Biedronki. Od 2 grudnia zmiany w aplikacji
Ważny komunikat Biedronki. Od 2 grudnia zmiany w aplikacji
W szufladach kurzą się cenne przedmioty. Są warte tysiące złotych
W szufladach kurzą się cenne przedmioty. Są warte tysiące złotych
Wigilia 2025. Kto spędzi ją w pracy? Jest kilka wyjątków
Wigilia 2025. Kto spędzi ją w pracy? Jest kilka wyjątków
Zima atakuje. Firmy mają 5 obowiązków. Inaczej nawet 30 tys. zł kary
Zima atakuje. Firmy mają 5 obowiązków. Inaczej nawet 30 tys. zł kary
Afera ws. mleka dla niemowląt. Wątpliwości budzi skład
Afera ws. mleka dla niemowląt. Wątpliwości budzi skład
Ostatnia szansa na dodatkowe 300 zł. ZUS kończy nabór wniosków
Ostatnia szansa na dodatkowe 300 zł. ZUS kończy nabór wniosków
Wyrok ws. przekrętu na owce w Gdańsku. Sąd skazał byłego urzędnika
Wyrok ws. przekrętu na owce w Gdańsku. Sąd skazał byłego urzędnika
Gigant zapowiada masowe zwolnienia. Tysiące osób stracą pracę
Gigant zapowiada masowe zwolnienia. Tysiące osób stracą pracę
Rząd chce przejąć Carrefoura w Polsce? Jest wniosek resortu
Rząd chce przejąć Carrefoura w Polsce? Jest wniosek resortu
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯