Spadek chińskiego eksportu może pobudzić lokalną konsumpcję

W Chinach wprowadzone zostaną specjalne środki promujące lokalną sprzedaż produktów przeznaczonych na eksport. Działania, mające się rozpocząć we wrześniu, spowodowane są spadkiem tempa wzrostu eksportu i mają ożywić lokalną konsumpcję.

01.08.2011 | aktual.: 01.08.2011 13:41

- Chodzi o uproszczenie procesu zatwierdzania produktów eksportowych do sprzedaży krajowej, korzystne sposoby finansowania, rozszerzanie sieci dystrybucji oraz wzmacnianie wizerunku marki - powiedział dziennikowi China Daily wiceszef działu handlu przy Departamencie Handlu Zagranicznego i Współpracy Gospodarczej prowincji Guangdong Chen Linhui.

Ze względu na rosnące koszty pracy w Chinach, aprecjację juana oraz malejący popyt zagraniczny, lokalnym producentom coraz trudniej jest sprzedawać swe towary zagranicą.

Wartość eksportu w pierwszej połowie tego roku, w porównaniu z danymi za analogiczny okres w ubiegłym roku, spadła w czerwcu do 17, 9 procenta, w porównaniu ze styczniowym wzrostem wynoszącym 37, 7 proc. Z raportu Chińskiego Biura Informacyjnego opublikowanego w ubiegłym tygodniu wynika, że wzrost chińskiej wymiany handlowej spadnie w drugiej połowie roku do 14 proc.

W obawie przed jeszcze większym spadkiem wartości eksportu, produkty - głównie z branży przetwórczej - przeznaczone na rynki zagraniczne, mają trafiać na rynek lokalny. Towary z branży przetwórczej były głównymi towarami eksportowymi, które napędzały chińską gospodarkę w ciągu ostatnich trzech dekad. W 2010 roku stanowiły 47 procent wszystkich produktów eksportowych. W Chinach jest ponad 100 tys. firm tej branży.

- Zaproponowane środki zmniejszą ryzyko związane ze słabnącym globalnym popytem na chińskie towary i wzmocnią lokalną konsumpcję - powiedział dziennikowi Zhou Shijian , ekspert w dziedzinie handlu z Uniwersytetu Tsinghua.

- Wzrost konsumpcji lokalnej spowoduje również zmniejszenie nadwyżki w handlu.

Chiny nie mają ograniczeń związanych ze sprzedażą towarów przeznaczonych na eksport na lokalnym rynku, ale przeszkoda dla producentów są skomplikowane procedury i wysokie koszty tych operacji.

- Obecna sytuacja sprawia, że nie jest łatwo sprzedać produkty przeznaczone na zagraniczne rynki lokalnym konsumentom. Produkty te przygotowane są dla zagranicznego klienta i znalezienie odpowiedniego odbiorcy w Chinach jest problemem, a dodatkowe podatki znacznie podwyższają cenę - powiedział Dong Yubin z wydziału Mechaniki, Elektroniki i przemysłu Hi-tech z Ministerstwa Handlu.

W ramach 12. planu pięcioletniego (na lata 2011-2015) rząd zobowiązał się do zwiększenia dochodów per capita o 7 procent rocznie oraz stymulowania lokalnej konsumpcji. Jednak przeszkodę w poprawie warunków życia stanowi rosnąca inflacja, która w czerwcu tego roku osiągnęła 6,4 proc i była najwyższa od trzech lat.

Z Pekinu Janek Żdżarski

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także