Stabilność zatrudnienia - na to stawiają Polacy
W trudnych czasach jako pracownicy coraz bardziej cenimy sobie stabilność zatrudnienia
21.02.2012 | aktual.: 21.02.2012 15:39
Randstad Award to największe badanie dotyczące employer brandingu na świecie. Wyniki tegorocznego sondażu w Polsce pokazują, jak zmieniają się kryteria atrakcyjności pracodawcy w oczach potencjonalnego pracownika w czasach niepewnej sytuacji gospodarczej.
W drugiej edycji badania przeprowadzonego przez instytut badawczy IMCA International na zlecenie firmy Randstad zapytano ponad 7 tys. respondentów o ich opinie na temat pracy w 150 największych firmach działających na polskim rynku. Chociaż nadal najważniejszym wyznacznikiem wyboru pracodawcy jest wynagrodzenie, to kryterium to wybrało 19 proc. respondentów, o 4 proc. mniej niż w 2011 roku. W tym roku wzrosła natomiast liczba ankietowanych, którzy uznali stabilność zatrudnienia za najbardziej atrakcyjną cechę potencjalnego pracodawcy (16 proc.). W porównaniu do poprzedniej edycji badania, większa liczba ankietowanych (13 proc.) wskazała również stabilną sytuację finansową firmy jako czynnik zwiększający jej atrakcyjność.
„Pragnieniem respondentów badania Randstad Award jest przede wszystkim utrzymanie przyzwoitego poziomu życia, dlatego wysokość wynagrodzenia jest nadal najważniejszym czynnikiem przy wyborze pracodawcy”, komentuje Kajetan Słonina, dyrektor zarządzający Randstad. „Konserwatywne podejście do wyboru miejsca pracy dominujące wśród Polaków nie jest niczym zaskakującym. W obecnych czasach, gdy sytuacja na rynku pracy jest trudna, to właśnie stabilność zatrudnienia i stabilna sytuacja finansowa firmy czynią pracodawców atrakcyjnymi dla potencjalnych pracowników”.
Różnice w postrzeganiu atrakcyjności pracodawcy uwidaczniają się także w odpowiedziach młodszych i starszych respondentów. Pracownicy z dłuższym stażem jako atrakcyjne postrzegają stabilną sytuację finansową firmy (28 proc.), silne kierownictwo (22 proc.) oraz stabilność zatrudnienia (11 proc.). Wśród młodych pracowników najbardziej doceniane są: wysokiej jakości szkolenia (46 proc.), innowacyjność firmy (21 proc.) oraz możliwości rozwoju na przyszłość (18 proc.). Ponadto badania wykazały rozbieżności preferencji między kobietami, które bardziej cenią sobie elastyczność zatrudnienia, równowagę między pracą a życiem osobistym i przyjazną atmosferę pracy, a mężczyznami, którym bardziej zależy na innowacyjności firmy i jej wyrazistym wizerunku.
Jako najmniej istotne kryteria świadczące o atrakcyjności pracodawcy respondenci wskazywali: troskę o środowisko i społeczeństwo (działania CSR) oraz zarządzanie różnorodnością.
Randstad Award to nie tylko międzynarodowe badanie, ale i uroczysta Gala, odbywająca się aż w 15 krajach na całym świecie. Podczas Gali Randstad Award, która odbędzie się 15 marca w Centrum Olimpijskim w Warszawie, zostaną ogłoszeni najbardziej atrakcyjni pracodawcy w Polsce. W ubiegłorocznej, pierwszej polskiej edycji rankingu zwyciężyła telewizja TVN. Kolejne miejsca zajęły Toyota Motor Manufacturing Poland i Vattenfall Poland. Ankietowani wybrali TVN ze względu na czynniki takie jak wysokie wynagrodzenie, możliwości na przyszłość, stabilna sytuacja finansowa i silne kierownictwo.