Stolica: Od stycznia zmiany w taryfie biletów komunikacji miejskiej
1 stycznia zaczną obowiązywać nowe ceny biletów warszawskiej komunikacji miejskiej. Więcej za długookresowe bilety zapłacą osoby, które nie mieszkają w Warszawie i które nie płacą tutaj podatku PIT. Nowością będzie bilet przesiadkowy.
31.12.2013 | aktual.: 31.12.2013 13:57
Z początkiem roku zaczną obowiązywać nowe ceny biletów komunikacji miejskiej. Obowiązujące w miejskiej strefie bilety 30-dniowe zdrożeją ze 100 zł do 110 zł, a 90-dniowe z 250 zł do 280 zł. Cena 30-dniowych biletów obowiązujących w obu strefach wzrośnie ze 196 zł do 210 zł, a 90-dniowych - z 474 zł do 536 zł.
Mniej za miesięczne i kwartalne bilety zapłacą mieszkańcy Warszawy, którzy rozliczają podatek PIT w jednym z tutejszych urzędów skarbowych. Ważny w pierwszej strefie 30-dniowy "Bilet Warszawiaka" będzie kosztować 98 zł, a 90-dniowy - 250 zł. Bilety ważne w obu strefach będą kosztować odpowiednio 196 zł i 482 zł.
Aby kupić tańsze bilety, trzeba uzyskać hologram naklejany na Warszawską Kartę Miejską. Wniosek o jego wydanie można złożyć w Punktach Obsługi Pasażera ZTM, Wydziałach Obsługi Mieszkańców urzędów dzielnic, a także przez internet - na stronie ztm.waw.pl.
Od stycznia 2014 r. będzie można kupić ważny tylko w miejskiej strefie "Bilet Młodego Warszawiaka". Taki imienny bilet 30-dniowy będzie kosztować 49 zł, a 90-dniowy - 125 zł. Pozostali zapłacą odpowiednio 55 zł i 140 zł. Bilet ze zniżką będą mogli kupić dla swoich dzieci rodzice rozliczający w Warszawie podatek PIT - do ukończenia przez dziecko 20. roku życia.
"Bilet Młodego Warszawiaka" będzie przysługiwał też mieszkającym w stolicy i rozliczającym tu podatek PIT sierotom (także do 20. roku życia) oraz mieszkającym w Warszawie studentom do 26. roku życia (gdy sami rozliczają w stolicy podatek PIT lub gdy robią to rodzice/samotny rodzic).
Z początkiem roku znikną tradycyjne bilety jednorazowe. W ich miejsce pojawią się tzw. bilety przesiadkowe. Obecnie każdy, kto nie korzysta z biletów długookresowych lub czasowych i kasuje bilety jednorazowe, musi pamiętać o tym, by w każdym kolejnym pojeździe skasować oddzielny bilet. Jeśli taki pasażer musi się przesiąść kilka razy - koszty takiej podróży znacznie rosną.
Bilet przesiadkowy będzie ważny nie tylko w tym autobusie czy tramwaju, w którym zostały skasowany. W ciągu 75 minut pasażer będzie mógł się wielokrotnie przesiadać i korzystać z różnych środków transportu.
Normalny, ważny w pierwszej strefie bilet przesiadkowy będzie kosztował 4,40 zł, czyli tyle, co dziś bilet jednorazowy. Bilet ten będzie umożliwiał także dojechanie do ostatniego przystanku na trasie autobusu, tramwaju lub pociągu, w którym został skasowany. W takim przypadku będzie to możliwe nawet wtedy, jeśli podróż zajmie więcej niż 75 minut. Jeśli ktoś, mając skasowany ten bilet, przesiądzie się choć raz, jego ważność skończy się dokładnie po 75 minutach.
Bilet przesiadkowy ważny w obu strefach biletowych będzie ważny 90 minut i będzie kosztował 7 zł.
W 2014 r. nie zmieni się cena popularnego biletu 20-minutowego, który kosztuje 3,40 zł. Znikną jednak bilety 40- i 60-minutowe. Bilet dobowy, jak obecnie, będzie kosztować 15 zł.
Z początkiem roku znikną bilety 3-dniowe. W ich miejsce pojawią się bilety weekendowe. Obecnie bilet 3-dniowy jest ważny tylko do godz. 23.59 trzeciego dnia ważności biletu. Oznacza to, że taki bilet skasowany w piątek wieczorem będzie ważny tylko do godz. 23.59 w niedzielę. Bilet weekendowy zaś będzie ważny od godz. 19 w piątek do godz. 8 w poniedziałek.
Bilet weekendowy będzie też tańszy. Obecnie bilet 3-dniowy kosztuje 30 zł w pierwszej i 48 zł w obu strefach biletowych. Bilet weekendowy zaś będzie kosztował 24 zł i będzie ważny w obu strefach biletowych.
Tańszym rozwiązaniem będzie też bilet weekendowy grupowy. Będzie kosztował 40 zł i będzie także ważny w obu strefach biletowych. Będzie z niego mogło korzystać w tym samym czasie pięć osób. Oznacza to, że każda z tych osób za cały weekend korzystania z warszawskiej komunikacji miejskiej zapłaci 8 zł.