Trwa ładowanie...
Tax Care
dzień wolny

Święto w sobotę, choroba czy praca w niedzielę. Kiedy przysługuje ci dzień wolny?

W standardowym rozkładzie pracy robocze są dni od poniedziałku do piątku, a dniem wolnym jest sobota.

Share
Święto w sobotę, choroba czy praca w niedzielę. Kiedy przysługuje ci dzień wolny?
Fot: StartupStockPhotos/CC0 Public Domain/pixabay
d2xu0k6

Jeśli w dzień wolny od pracy wypada święto, pracodawca musi wyznaczyć zastępczy dzień wolny - czyli „oddać” to święto pracownikom. Choroba pracownika w zastępczym dniu wolnym nie uniemożliwia pracownikowi wykorzystanie dnia wolnego, stąd rekompensacja w postaci tego dnia wyznaczonego przez szefa jako wolny nie traci znaczenia.

W standardowym rozkładzie pracy robocze są dni od poniedziałku do piątku, a dniem wolnym jest sobota. Zgodnie z art. 130 § 2 Kodeksu pracy, każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w innym dniu niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin.

d2xu0k6

Jednocześnie art. 130 § 3 Kodeksu mówi, że wymiar czasu pracy pracownika w okresie rozliczeniowym ulega obniżeniu o liczbę godzin usprawiedliwionej nieobecności w pracy, przypadających do przepracowania w czasie tej nieobecności. Jednym słowem, pracownik po powrocie do zdrowia nie musi „odpracowywać” choroby.

Powyższa regulacja ma zastosowanie jedynie wtedy, gdy pracownik nie był w pracy z powodu (udokumentowanej) choroby w dzień roboczy. Inaczej ujmując, kiedy usprawiedliwiona nieobecność podwładnego przypadła na dzień rozumiany w rozkładzie pracy jako roboczy.

Sobotnie święto

Zasadą jest też, że jeśli święto wypada w dzień ustalony w firmowym rozkładzie pracy jako dzień wolny od pracy (np. w sobotę), szef musi niejako „oddać” ten dzień wolny w innym terminie.

Nie ma natomiast zasady, że tak samo musi postąpić, kiedy w dzień wolny od pracy pracownik zachoruje. Idąc dalej, co jeśli pracownik zachowuje właśnie tego wolnego dnia, który pracodawca oddaje za sobotnie święto? Czy kiedy za święto, które wypadło w sobotę, szef ogłasza dniem wolnym np. kolejny po sobocie poniedziałek, a w ten poniedziałek pracownika dopada przeziębienie, będzie on mógł znowu odebrać sobie „wolne”?

d2xu0k6

Choroba w wyznaczony dzień wolny

Odpowiedź brzmi nie. Ponieważ pracownik miał ten dzień zaplanowany jako wolny, choroba pracownika nie może obniżyć wymiaru jego czasu pracy.

Można rozpatrzeć jeszcze jeden przypadek. Jeśli pracownik pracuje w dzień wolny, niedzielę lub święto zgodnie z grafikiem, pracodawca udzieli mu w zamian inny dzień wolny (art. 15111 § 1 Kodeksu pracy). Wyznaczenie dnia wolnego w takiej sytuacji spowoduje jedynie zmianę rozkładu czasu pracy (zamiana jednego dnia w drugi), a nie zmniejszenie puli dni pracy, stąd nie ma podstaw, do wyznaczania na nowo dnia wolnego, dla pracownika, który zachorował w wyznaczonym pierwotnie dniu „do odbioru”.

d2xu0k6

Podziel się opinią

Share
d2xu0k6
d2xu0k6