Świętokrzyskie/Przygotowano uaktualniony plan zagospodarowania regionu
Budowa systemu transportowego regionu, przyspieszenie procesu metropolizacji Kielc i zwiększenie roli miast dawnego Centralnego Okręgu Przemysłowego - to przykłady wskazań w zaktualizowanym "Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Świętokrzyskiego".
16.09.2014 16:15
Dokument będący opracowaniem urbanistycznym, określającym kierunki rozwoju województwa świętokrzyskiego na najbliższe 30 lat, zaprezentowano we wtorek w Kielcach dziennikarzom. Na najbliższej sesji sejmiku nad planem będą debatowali radni.
Plan służy do prowadzenia regionalnej polityki przestrzennej w powiązaniu z polityką państwa, ujętą w "Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030".
Jak tłumaczył przedstawiciel zarządu województwa Kazimierz Kotowski, plan nawiązujący do strategii rozwoju województwa, będzie warunkował przedsięwzięcia możliwe do zrealizowania i do wsparcia środkami unijnymi z nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020.
Całe województwo świętokrzyskie zaliczono w planie jako obszar o najniższym stopniu rozwoju, pogarszających się perspektywach rozwojowych, predysponowanym do wsparcia krajowego w zakresie odnowy demograficznej.
W regionie wyodrębniono tereny, dające się wyróżnić przez kryteria podobieństw m.in. przyrodniczych, społecznych lub gospodarczych, które są barierami bądź czynnikami ich potencjalnego rozwoju. Dla nich będzie dedykowane unijne wsparcie.
Są to: Miejski Obszar Funkcjonalny (utworzony przez Kielce i 11 ościennych gmin), obszary o największym potencjale rolniczym (wschód i południe regionu), Staszowski Obszar Aktywności Gospodarczej, obszar turystyczny Gór Świętokrzyskich i obszar turystyczno-uzdrowiskowy (okolice Buska-Zdroju i Solca-Zdroju).
Zaznaczono także obszar o wielokierunkowej aktywizacji społeczno-gospodarczej (zachód i północ regionu), z podobszarem obejmującym tereny z przestarzałą bazą przemysłową Ostrowca Świętokrzyskiego, Starachowic i Skarżyska-Kamiennej.
"Dokument ma wymiar praktyczny. Wskazuje na konkretne obszary funkcjonalne, a Unia Europejska wymaga interwencji terytorialnej, +szytej na miarę+. Chodzi o dopasowanie wsparcia według potrzeb środowisk lokalnych, aby móc efektywniej wykorzystać środki finansowe" - powiedział dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego w Kielcach, Grzegorz Orawiec.
Przykładowo - tłumaczył Orawiec - przemysłowe miasta na północy regionu, gdzie jest duże bezrobocie, będzie można wesprzeć większym strumieniem środków finansowych na projekty dla długotrwale bezrobotnych, bo znajduje to uzasadnienie w planie zagospodarowania przestrzennego województwa.
Dokument zwraca także uwagę na rozwój systemu osadnictwa w regionie, gdzie szczególna rola przypada Kielcom - największemu miastu województwa, które powinno wzmocnić swoje funkcje metropolitalne.
Z kolei Ostrowiec Świętokrzyski, Starachowice, Skarżysko-Kamienna, a także Sandomierz, powinny stać się ważnymi ośrodkami subregionalnymi. Samorząd wojewódzki ma wspierać pozostałe miasta powiatowe, które powinny uzyskać ponadlokalny standard obsługi.
Równie istotny dla rozwoju regionu - w myśl Planu - jest prawidłowo funkcjonujący system transportowy.
Wskazano na konieczność budowy dróg ekspresowych S-7 i S-74, przebudowę dróg krajowych nr 42 i 78, budowę mostów na Wiśle: w Połańcu, w rejonie Nowego Korczyna i w Koćmierzowie (w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S-74) oraz budowę łącznicy z Centralną Magistralą Kolejową, w miejscowości Czarnca k. Włoszczowy.
Postuluje się także wykreowanie w granicach regionu nowego korytarza transportowego Kielce-Tarnów i podjęcie starań o włączenie go do sieci TEN-T. Korytarz ten powinien obejmować planowaną drogę ekspresową S-73 oraz linię kolejową nr 73, wymagającą budowy nowego odcinka Busko-Zdrój - Żabno, wraz z mostem pod Nowym Korczynem.
Te zadania przedstawiono w planie wśród najważniejszych dla rozwoju regionu. Ich realizacja wykracza jednak poza możliwości finansowe i kompetencje samorządu regionalnego, dlatego - zaznaczono - powinny być realizowane na szczeblu krajowym.
Trwają końcowe uzgodnienia z Komisją Europejską, co do kształtu i zasad finansowania Regionalnego Planu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Region będzie miał do rozdysponowania ok. 1,4 mld euro.
"Im więcej zadań uda nam się umieścić na listach krajowych i uzyskać zgodę na finansowanie z programu +Polska Wschodnia+, tym więcej środków zostanie w RPO. Chcemy przeznaczyć większe środki na infrastrukturę, bo te potrzeby są dla naszego regionu bardzo ważne" - podkreślił Kotowski.
"Chcemy być w pierwszej grupie regionów, które zakończą negocjacje. To da szansę, by w pierwszym kwartale przyszłego roku myśleć realnie o przygotowaniu i rozpisaniu pierwszych konkursów na wykorzystanie środków unijnych" - dodał przedstawiciel zarządu województwa świętokrzyskiego.