Świętokrzyskie/Przygotowano uaktualniony plan zagospodarowania regionu

Budowa systemu transportowego regionu, przyspieszenie procesu metropolizacji Kielc i zwiększenie roli miast dawnego Centralnego Okręgu Przemysłowego - to przykłady wskazań w zaktualizowanym "Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Świętokrzyskiego".

16.09.2014 16:15

Dokument będący opracowaniem urbanistycznym, określającym kierunki rozwoju województwa świętokrzyskiego na najbliższe 30 lat, zaprezentowano we wtorek w Kielcach dziennikarzom. Na najbliższej sesji sejmiku nad planem będą debatowali radni.

Plan służy do prowadzenia regionalnej polityki przestrzennej w powiązaniu z polityką państwa, ujętą w "Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030".

Jak tłumaczył przedstawiciel zarządu województwa Kazimierz Kotowski, plan nawiązujący do strategii rozwoju województwa, będzie warunkował przedsięwzięcia możliwe do zrealizowania i do wsparcia środkami unijnymi z nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020.

Całe województwo świętokrzyskie zaliczono w planie jako obszar o najniższym stopniu rozwoju, pogarszających się perspektywach rozwojowych, predysponowanym do wsparcia krajowego w zakresie odnowy demograficznej.

W regionie wyodrębniono tereny, dające się wyróżnić przez kryteria podobieństw m.in. przyrodniczych, społecznych lub gospodarczych, które są barierami bądź czynnikami ich potencjalnego rozwoju. Dla nich będzie dedykowane unijne wsparcie.

Są to: Miejski Obszar Funkcjonalny (utworzony przez Kielce i 11 ościennych gmin), obszary o największym potencjale rolniczym (wschód i południe regionu), Staszowski Obszar Aktywności Gospodarczej, obszar turystyczny Gór Świętokrzyskich i obszar turystyczno-uzdrowiskowy (okolice Buska-Zdroju i Solca-Zdroju).

Zaznaczono także obszar o wielokierunkowej aktywizacji społeczno-gospodarczej (zachód i północ regionu), z podobszarem obejmującym tereny z przestarzałą bazą przemysłową Ostrowca Świętokrzyskiego, Starachowic i Skarżyska-Kamiennej.

"Dokument ma wymiar praktyczny. Wskazuje na konkretne obszary funkcjonalne, a Unia Europejska wymaga interwencji terytorialnej, +szytej na miarę+. Chodzi o dopasowanie wsparcia według potrzeb środowisk lokalnych, aby móc efektywniej wykorzystać środki finansowe" - powiedział dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego w Kielcach, Grzegorz Orawiec.

Przykładowo - tłumaczył Orawiec - przemysłowe miasta na północy regionu, gdzie jest duże bezrobocie, będzie można wesprzeć większym strumieniem środków finansowych na projekty dla długotrwale bezrobotnych, bo znajduje to uzasadnienie w planie zagospodarowania przestrzennego województwa.

Dokument zwraca także uwagę na rozwój systemu osadnictwa w regionie, gdzie szczególna rola przypada Kielcom - największemu miastu województwa, które powinno wzmocnić swoje funkcje metropolitalne.

Z kolei Ostrowiec Świętokrzyski, Starachowice, Skarżysko-Kamienna, a także Sandomierz, powinny stać się ważnymi ośrodkami subregionalnymi. Samorząd wojewódzki ma wspierać pozostałe miasta powiatowe, które powinny uzyskać ponadlokalny standard obsługi.

Równie istotny dla rozwoju regionu - w myśl Planu - jest prawidłowo funkcjonujący system transportowy.

Wskazano na konieczność budowy dróg ekspresowych S-7 i S-74, przebudowę dróg krajowych nr 42 i 78, budowę mostów na Wiśle: w Połańcu, w rejonie Nowego Korczyna i w Koćmierzowie (w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S-74) oraz budowę łącznicy z Centralną Magistralą Kolejową, w miejscowości Czarnca k. Włoszczowy.

Postuluje się także wykreowanie w granicach regionu nowego korytarza transportowego Kielce-Tarnów i podjęcie starań o włączenie go do sieci TEN-T. Korytarz ten powinien obejmować planowaną drogę ekspresową S-73 oraz linię kolejową nr 73, wymagającą budowy nowego odcinka Busko-Zdrój - Żabno, wraz z mostem pod Nowym Korczynem.

Te zadania przedstawiono w planie wśród najważniejszych dla rozwoju regionu. Ich realizacja wykracza jednak poza możliwości finansowe i kompetencje samorządu regionalnego, dlatego - zaznaczono - powinny być realizowane na szczeblu krajowym.

Trwają końcowe uzgodnienia z Komisją Europejską, co do kształtu i zasad finansowania Regionalnego Planu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Region będzie miał do rozdysponowania ok. 1,4 mld euro.

"Im więcej zadań uda nam się umieścić na listach krajowych i uzyskać zgodę na finansowanie z programu +Polska Wschodnia+, tym więcej środków zostanie w RPO. Chcemy przeznaczyć większe środki na infrastrukturę, bo te potrzeby są dla naszego regionu bardzo ważne" - podkreślił Kotowski.

"Chcemy być w pierwszej grupie regionów, które zakończą negocjacje. To da szansę, by w pierwszym kwartale przyszłego roku myśleć realnie o przygotowaniu i rozpisaniu pierwszych konkursów na wykorzystanie środków unijnych" - dodał przedstawiciel zarządu województwa świętokrzyskiego.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)