Szczecin/ Do portu trafi nowoczesny sprzęt ratowniczy i pomiarowy
Statek pożarniczy, dwa samochody ratowniczo-gaśnicze i motorówka hydrograficzno-inspekcyjna trafią do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Wart ponad 42 mln zł nowoczesny sprzęt ratowniczy i pomiarowy poprawi bezpieczeństwo w portach.
Nowy sprzęt ma trafić do Portowej Straży Pożarnej do końca roku. Wśród nabytków portu obok statku pożarniczego, pojazdów i motorówki, jest także m.in. ratownicza łódź hybrydowa i sprzęt pomiarowy do wykrywania zanieczyszczeń ropopochodnych.
Statek pożarniczy "Strażak 26", który trafi do portu to zupełnie nowa jednostka, której klasa pozwala asystować przy rozładunku gazowców w gazoporcie w Świnoujściu - powiedział we wtorek wiceprezes ds. infrastruktury Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Sadowski.
"Strażaka 26" zbudowała turecka stocznia, a w Szczecinie spodziewany jest w styczniu, po zakończeniu trwających prób odbiorowych i morskich - powiedział Sadowski. Jak dodał, port dysponuje dwoma jednostkami pożarniczymi to "Strażak 24" i "Strażak 25", ale są to jednostki wiekowe, które mają już ponad 30 lat.
Zakup nowej jednostki hydrograficzno-inspekcyjnej pozwoli z kolei na prowadzenie badań i pomiarów hydrograficznych potrzebnych do utrzymania odpowiednich parametrów żeglugowych, co zapewni bezpieczną żeglugę jednostek pływających w akwenach portowych.
Jak powiedział Sadowski, motorówka hydrograficzno-inspekcyjna to ważny element, którego do tej pory zarząd portów nie miał. "Na co dzień takie usługi świadczył nam urząd morski. Tej pracy jest jednak coraz więcej i postanowiliśmy, że zbudujemy dział odpowiedzialny za ten zakres i będziemy na własne potrzeby taką działalność prowadzili" - wyjaśnił Sadowski.
Lepsze parametry nowego sprzętu ratowniczego pozwolą na szybsze podjęcie akcji ratunkowych na terenie portów. Z kolei nowoczesny sprzęt związany z ochroną wód zapewni szybką i skuteczną reakcję w przypadku pojawienia się zanieczyszczeń.
Według portu, prognozowany rosnący ruch statków na Bałtyku i prowadzone inwestycje infrastrukturalne w portach w Szczecinie i Świnoujściu sprawiają, że bezpieczeństwo żeglugi i ochrona środowiska stają się strategicznym przedsięwzięciem.
Zakup nowego sprzętu to koszt ponad 42 mln zł, z czego kwota unijnego dofinansowania to 34 mln zł.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.