Szostak z InPost: Prawo pocztowe wymaga zmian, jest wola ich przeprowadzenia
Warszawa, 30.06.2015 (ISBnews) - Po dwóch latach funkcjonowania nowego prawa pocztowego bariery dla operatorów alternatywnych nadal nie zostały usunięte, powiedział w rozmowie z ISBnews.tv członek zarządu InPostu Krystian Szostak. Jednak taka świadomości przebija się także do regulatora, więc jest nadzieja na poprawę prawa ograniczającego faktyczną konkurencję na rynku usług pocztowych.
30.06.2015 | aktual.: 30.06.2015 11:23
"Od kiedy weszło w życie nowe Prawo pocztowe, czyli od dwóch lat, na rynku nie zmieniło się prawie nic. Wszystkie bariery blokujące rozwój rynku zawarte w tym prawie nadal nie zostały usunięte" - powiedział w rozmowie z ISBnews.tv Szostak podczas XIII Debaty Eksperckiej ISBnews.
Szostak podkreślił jednak, że mimo wszystko dzięki staraniom operatorów alternatywnych, jak InPost czy Polska Grupa Pocztowa, udaje się te bariery zmniejszać, a czasem nawet eliminować. Niestety najczęściej dzieje się to w oparciu o decyzje sądów lub Krajowej Izby Odwoławczej.
"Dzięki naszym staraniom w świadomości naszych klientów, a zwłaszcza sektora publicznego, pojawiła się konkurencja wykorzystywana do tego, by oczekiwania odbiorców usług były coraz większe. Dzięki temu otrzymują coraz lepsze usługi przy jednoczesnym spadku cen" - wskazał członek zarządu InPost.
Szostak dodał, że przykładem może być przetarg na obsługę sądów, w którym pojawiły się historycznie wysokie wymagania dotyczące nie tylko jakości usług, ale także odpowiedzialności za niedoręczenie przesyłki czy systemów informatycznych oferenta.
"Śmiem twierdzić, że takie wysokie wymagania stały się faktem właśnie dzięki działaniom operatorów niezależnych, bo po stronie regulatora brak jest wysiłków, by konkurencję pogłębiać. A jego brak jest wynikiem właśnie wad w istniejącym prawie pocztowym" - wyjaśnił Szostak.
Członek zarządu InPost z zadowoleniem zauważył jednak, że potrzebę zmian widzą także ustawodawca oraz regulator - Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE). Operatorzy alternatywni liczą więc, że przy współpracy wszystkich uczestników rynku uda się wypracować rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo świadczonych usług przy jednoczesnym utrzymaniu konkurencji.
"Takie rozwiązania przeprowadzono już w 2006 r., gdy wprowadzono strategię pogłębiającą konkurencję na rynku usług telekomunikacyjnych. Dzięki temu ten rynek jest dziś bardzo dobrze rozwinięty, mamy 4 bardzo dużych i równorzędnych operatorów, którzy świadczą wysokiej jakości usługi po niskich cenach" - podsumował Szostak.
W XIII Debatcie Eksperckiej ISBnews pt. "Liberalizacja rynku pocztowego - czy po ponad 2 latach rzeczywiście nastąpiła?" uczestniczyli zastępca prezesa UKE Karol Krzywicki, członek zarządu InPost Krystian Szostak, prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Niepublicznych Operatorów Pocztowych Rafał Zgorzelski, prezydent Centrum im. Adama Smitha, Andrzej Sadowski oraz partner zarządzający w Kancelarii Radców Prawnych Mikulski & Partnerzy Robert Mikulski. Wszyscy zgodzili się, że w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił szereg pozytywnych zmian na rynku, ale w dużej mierze była to zasługa oddolnych inicjatyw podmiotów tego rynku, a nie legislacji, która wciąż sprzyja dawnemu monopoliście. Pełne uwolnienie rynku wymaga więc kolejnej nowelizacji ustawy Prawo Pocztowe. Aktywny udział w ulepszaniu prawa we współpracy z operatorami zadeklarował UKE.
Lesław Kretowicz
(ISBnews)