Szybsze tempo budowy terminala LNG

Terminal LNG w Świnoujściu jest budowany szybciej niż zakładano. Realizacja inwestycji wyprzedza o kilka miesięcy harmonogram - poinformowała w piątek PAP rzeczniczka spółki Polskie LNG Justyna Bracha.

22.12.2010 | aktual.: 22.12.2010 16:30

Jak dodała, generalny realizator inwestycji prowadzi ostatnie badania gruntu przed rozpoczęciem w I kwartale przyszłego roku robót ziemnych na terenie przeznaczonym pod budowę. Po ich zakończeniu ruszą prace przy budowie zbiorników gazu.

Rzeczniczka poinformowała również, że wkrótce spodziewane są pierwsze transze dotacji ze środków Unii Europejskiej. W 2010 r. Komisja Europejska przyznała spółce Polskie LNG 55 mln euro.

- Zgodnie z podpisanymi umowami i otrzymanymi deklaracjami, spółka Polskie LNG S.A. (PLNG) mogłaby liczyć na budżet w wysokości 6 mld zł. Tymczasem koszt inwestycji wynosi niespełna 3 mld zł - podkreśliła.

Prezes PLNG Zbigniew Rapciak poinformował, że spółka zabiega o dotacje z instytucji europejskich. - Są one bezzwrotne, dzięki czemu znacząco obniżają koszt, jaki ponosi strona polska. Następnie należy określić najbardziej korzystny podział pomiędzy wkładem własnym, a kredytem bankowym, który spłacany będzie w przyszłości ze środków wypracowanych przez działający terminal - wyjaśnił.

PLNG m.in. złożyło wniosek o dofinansowanie projektu do Instytutu Nafty i Gazu. Chodzi o kwotę rzędu kilkuset milionów zł. Ostateczna decyzja w tej sprawie i podpisanie umowy planowane jest na styczeń 2011 r. - dodała Bracha.

Za budowę terminalu gazu skroplonego odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System.

Terminal będzie kosztował 2,9 mld zł. Zaprojektowała go kanadyjska firma SNC Lavalin Services Ltd. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Nadzór nad inwestycją pełni brytyjska firma Atkins Ltd.

Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na rok 2013. Rok później powinien nastąpić rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji.

Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa świnoujskiego gazoportu wzrośnie do 7,7 mld m sześc. LNG.

Statki z LNG mają być rozładowywane w odległości ok. 800 m od zbiorników. Gaz będzie do nich przesyłany rurociągami. Na lądzie będzie magazynowany w temperaturze minus 162 stopnie Celsjusza.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)