Szybsze tempo budowy terminala LNG

Terminal LNG w Świnoujściu jest budowany szybciej niż zakładano. Realizacja inwestycji wyprzedza o kilka miesięcy harmonogram - poinformowała w piątek PAP rzeczniczka spółki Polskie LNG Justyna Bracha.

Jak dodała, generalny realizator inwestycji prowadzi ostatnie badania gruntu przed rozpoczęciem w I kwartale przyszłego roku robót ziemnych na terenie przeznaczonym pod budowę. Po ich zakończeniu ruszą prace przy budowie zbiorników gazu.

Rzeczniczka poinformowała również, że wkrótce spodziewane są pierwsze transze dotacji ze środków Unii Europejskiej. W 2010 r. Komisja Europejska przyznała spółce Polskie LNG 55 mln euro.

- Zgodnie z podpisanymi umowami i otrzymanymi deklaracjami, spółka Polskie LNG S.A. (PLNG) mogłaby liczyć na budżet w wysokości 6 mld zł. Tymczasem koszt inwestycji wynosi niespełna 3 mld zł - podkreśliła.

Prezes PLNG Zbigniew Rapciak poinformował, że spółka zabiega o dotacje z instytucji europejskich. - Są one bezzwrotne, dzięki czemu znacząco obniżają koszt, jaki ponosi strona polska. Następnie należy określić najbardziej korzystny podział pomiędzy wkładem własnym, a kredytem bankowym, który spłacany będzie w przyszłości ze środków wypracowanych przez działający terminal - wyjaśnił.

PLNG m.in. złożyło wniosek o dofinansowanie projektu do Instytutu Nafty i Gazu. Chodzi o kwotę rzędu kilkuset milionów zł. Ostateczna decyzja w tej sprawie i podpisanie umowy planowane jest na styczeń 2011 r. - dodała Bracha.

Za budowę terminalu gazu skroplonego odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System.

Terminal będzie kosztował 2,9 mld zł. Zaprojektowała go kanadyjska firma SNC Lavalin Services Ltd. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Nadzór nad inwestycją pełni brytyjska firma Atkins Ltd.

Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na rok 2013. Rok później powinien nastąpić rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji.

Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa świnoujskiego gazoportu wzrośnie do 7,7 mld m sześc. LNG.

Statki z LNG mają być rozładowywane w odległości ok. 800 m od zbiorników. Gaz będzie do nich przesyłany rurociągami. Na lądzie będzie magazynowany w temperaturze minus 162 stopnie Celsjusza.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Umieścili kartkę o płatnościach gotówką. Burza w komentarzach
Umieścili kartkę o płatnościach gotówką. Burza w komentarzach
Obowiązek dla 3,5 mln Polaków w 2025 r. Inaczej 5 tys. zł kary
Obowiązek dla 3,5 mln Polaków w 2025 r. Inaczej 5 tys. zł kary
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Straszą podniesieniem cen. Branża chce sprzedawać alkohol na stacjach
Straszą podniesieniem cen. Branża chce sprzedawać alkohol na stacjach
Kupił paczki niespodzianki na Vinted za niecałe 60 zł. To w nich było
Kupił paczki niespodzianki na Vinted za niecałe 60 zł. To w nich było
Ranking zamożności. Najbiedniejsze miasteczko jest na Dolnym Śląsku
Ranking zamożności. Najbiedniejsze miasteczko jest na Dolnym Śląsku
Rząd podniesie akcyzę? Resort rolnictwa ostrzega przed skutkami
Rząd podniesie akcyzę? Resort rolnictwa ostrzega przed skutkami
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
1750 zł dopłaty do rachunków. Kto skorzysta i jak złożyć wniosek?
1750 zł dopłaty do rachunków. Kto skorzysta i jak złożyć wniosek?
Polscy rolnicy sadzą na potęgę. Wielki wzrost od nowelizacji ustawy
Polscy rolnicy sadzą na potęgę. Wielki wzrost od nowelizacji ustawy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Kłopoty dwóch polskich marek. Jest wniosek o upadłość
Kłopoty dwóch polskich marek. Jest wniosek o upadłość