Toruń: Operacja transportu i montażu drugiego łuku przęsła mostu
Skomplikowana operacja transportu i montażu drugiego z łuków przęseł budowanego mostu drogowego przez Wisłę rozpoczęła się w niedzielę w Toruniu. Stalowa konstrukcja ma 270 m długości, 50 m wysokości i waży 2,75 tys. t.
- To historyczna operacja, która zakończy się połączeniem dwóch brzegów Wisły. Na niedzielę przewidzieliśmy transport łuku i ustawienie go w osi mostu, a całość potrwa trzy dni - powiedziała kierownik Biura Realizacji Projektu Mostowego Barbara Tyrankiewicz.
Transport stalowego łuku, który będzie stanowił południową część mostu, podzielono na 10 etapów trwających łącznie 18 godzin. Konstrukcja wsparta na wieżach montażowych znajdujących się dwóch barkach musi pokonać trasę 800 metrów z doków przy północnym brzegu w pobliże podpór, które zbudowano na drugim brzegu i na sztucznej wyspie na środku rzeki. Operację trzeba prowadzić z dużą precyzją i bardzo powoli, aby nie doszło do przewrócenia się potężnej konstrukcji.
Pierwszy z dwóch łuków został przetransportowany i zamontowany pod koniec marca.
- Na poniedziałek i wtorek zaplanowaliśmy osadzanie łuku na tzw. wezgłowiach podpór. Najpierw konstrukcja zostanie podniesiona na wysokość 14 m, a następnie zostanie opuszczona i spocznie w specjalnych gniazdach. Później przez dwa - trzy tygodnie będą prowadzone prace spawalnicze - poinformował dyrektor techniczny firmy Strabag Andreas Adamiec.
Budowa mostu w Toruniu rozpoczęła się w listopadzie 2010 r. Początkowo miała zakończyć się 4 lipca 2013 r., ale ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne oddanie do użytku przesunięto na 1 grudnia 2013 r.
Most z dwoma stalowymi przęsłami łukowymi będzie miał 540 m długości, a wraz z drogami dojazdowymi - 4,1 km. Przeprawa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu.
Będzie to drugi most drogowy w 191-tysięcznym Toruniu. Dotychczasowa przeprawa w sąsiedztwie Starego Miasta została oddana do użytku w 1932 r.