Trwają prace wykończeniowe wewnątrz zbiorników terminala LNG

19.06. Warszawa (PAP) - Na budowie terminala LNG w Świnoujściu zaczęły się prace wykończeniowe dna konstrukcji dwóch zbiorników. W połowie lipca ruszy montaż właściwych zbiorników...

19.06.2013 | aktual.: 19.06.2013 14:38

19.06. Warszawa (PAP) - Na budowie terminala LNG w Świnoujściu zaczęły się prace wykończeniowe dna konstrukcji dwóch zbiorników. W połowie lipca ruszy montaż właściwych zbiorników na LNG ze specjalnej stali niklowej.

Ściany i dno właściwego zbiornika na skroplony gaz zostaną zmontowane wewnątrz betonowych, wyłożonych od wewnątrz stalą konstrukcji ponad 50-metrowej wysokości. Obecnie na ich dnach układane są na przemian specjalna blacha i materiał izolacyjny. Montaż właściwych zbiorników potrwa ok. 7 miesięcy.

Betonowe konstrukcje zbiorników są równolegle wykańczane z zewnątrz, powstają klatki schodowe i ostatnie detale na kopułach. Kopuły ponad 10-metrowej wysokości są już w pełni zabetonowane. Jednocześnie trwa budowa budynków, które pomieszczą pompy, kompresory i inne urządzenia do regazyfikacji LNG oraz chłodzenia ciekłego gazu, który musi być utrzymywany w temperaturze - 163 stopni Celsjusza. W środę jeden z wykonawców ma zacząć montaż ścian budynku kompresorów, które czekają już gotowe u producenta w Szwajcarii.

Terminal buduje konsorcjum GRI, którego liderem jest włoska firma Saipem. Na budowie pracuje ok. 1100 osób. Jak podkreślił dyrektor projektu Tomasz Potocki, to Włosi decydują o tempie prac, ale w jego ocenie, bez przeszkód jednocześnie mogłoby pracować nawet 1500 ludzi. "Nieustannie staramy się przekonać Saipem do większych wysiłków" - zaznaczył dyrektor projektu.

W ocenie Potockiego budowa jest opóźniona o ok. 4 miesiące w stosunku do harmonogramu, przewidującego otwarcie terminala 1 lipca 2014 r. Główną przyczyną jest "stracony" z powodu bankructw wykonawców sezon budowlany 2012 r. Obecnie na budowie pracuje dwa razy więcej ludzi niż w tym samym czasie zeszłego roku.

Według informacji Polskiego LNG, zaawansowanie całego projektu przekracza już 60 proc., natomiast zaawansowanie finansowe to obecnie 45 proc. Oznacza to, że za wykonane prace Polskie LNG wypłaciło już 1 mld zł. Koszt całego terminala szacowany jest na 2,76 mld zł.

Terminal otrzymał dodatkowe 50 mln zł wsparcia ze środków UE. Zwiększyła się z prawie 552 do prawie 602 mln zł kwota dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Oznacza to, że łączna kwota już uzyskanych unijnych dotacji będzie stanowić prawie 30 proc. kosztów budowy. Polskie LNG podkreśla, że ryzyko w projektach inwestycyjnych w branży LNG jest stosunkowo wysokie. Spółka dodaje, że opóźnienia występują praktycznie przy większości inwestycji, zarówno przy budowie terminali importowych, jak i eksportowych; niewiele udaje się zakończyć terminowo, a większość odnotowuje opóźnienia od 6 do 12 miesięcy.

Terminal w Świnoujściu wyróżnia się wręcz na tle europejskiej konkurencji - ocenia Polskie LNG, wskazując brytyjski terminal South Hook LNG, opóźniony w budowie o 18 miesięcy, czy francuski Fos Cavaou LNG - opóźniony o 30 miesięcy. Analizy wskazują, że tylko 3 z 22 terminali importowych LNG zostały ukończone terminowo, a wśród terminali skraplających odsetek ten sięga połowy - podkreśla Polskie LNG. Zgodnie z zawartym przez PGNiG kontraktem na dostawy LNG z Kataru, pierwszy transport ma dotrzeć do Świnoujścia w drugim półroczu 2014 r. Wcześniej jednak Polskie LNG będzie musiało zamówić transport skroplonego gazu do wypełnienia instalacji do wymaganego technologią poziomu.(PAP)

wkr/ je/ ana/

Źródło artykułu:PAP
gazgiełdaspółka
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)