Tusk: południowa obwodnica Warszawy kosztem trasy S7
Południowa obwodnica Warszawy zostanie dokończona kosztem odsunięcia w czasie budowy dwóch fragmentów trasy S7 - w kierunku Janek i Łomianek - poinformował w czwartek premier Donald Tusk.
26.09.2013 | aktual.: 26.09.2013 19:11
Rząd obiecuje najdalej do 2019 r. zakończyć budowę całej obwodnicy Warszawy. Południowa część obwodnicy powstanie kosztem opóźnienia budowy odcinków trasy S7, budowa wschodniego odcinka ma ruszyć w 2017 r. - ogłosili w czwartek premier i minister transportu.
Premier Donald Tusk oświadczył na konferencji prasowej w czwartek, że Południowa Obwodnica Warszawy (POW) jest "absolutnie kluczowa" i trzeba jej budowę rozpocząć jak najszybciej, ale ponieważ nie będzie żadnych dodatkowych pieniędzy na inwestycje drogowe w stolicy, konieczna jest racjonalizacja. - Oznacza ona, że ktoś będzie miał mniej i później - zaznaczył Tusk.
Do dokończenia obwodnicy Warszawy trzeba zbudować jej południowy odcinek od węzła Puławska do węzła Lubelska po drugiej stronie Wisły z tunelem pod Ursynowem, mostem nad Wisłą i estakadą w Mazowieckim Parku Krajobrazowym oraz wschodni fragment miedzy węzłami Lubelska i Drewnica.
Minister transportu Sławomir Nowak oświadczył, że opóźniona zostanie budowa dwóch odcinków trasy S7 - na południe i północ od Warszawy. - Zaoszczędzone pieniądze z północnego przebiegu S7 Płońsk-Czosnów-Łomianki-Warszawa, plus zaoszczędzone wskutek przesunięcia w czasie realizacji inwestycji S7 od Grójca do węzła Lotnisko, pozwolą nam na sfinansowanie Południowej Obwodnicy Warszawy - powiedział Nowak.
Dodał, że z powodu braku niektórych decyzji środowiskowych, inwestycje te muszą czekać. - Pieniądze z tamtych inwestycji chcemy szybko zaangażować w budowę POW - powiedział Nowak. Podkreślił, że budowa obwodnicy Warszawy, choć jest droga, jest jednak inwestycją kluczową. - Z punktu widzenia rozwoju ekonomicznego Warszawa jest kluczowym miejscem - zaznaczył.
Ponieważ trasa S7 na północ od stolicy będzie miała nowy przebieg, Nowak poinformował też, że na początku przyszłego roku ma ruszyć pilna inwestycja "po starym śladzie" drogi w Łomiankach. Chodzi m.in. o budowę kładek, aby - jak mówił - "wprowadzić pewne rozwiązania, które z punktu widzenia mieszkańców Łomianek poprawią komfort życia".
Donald Tusk oświadczył również, że tak szybko jak to możliwe, będzie też budowany wschodni fragment obwodnicy, a minister Nowak zapewnił, że budowa ta jest zabezpieczona finansowo.
Zgodnie z podanym na konferencji przez Nowaka harmonogramem kończenia POW, pierwszy przetarg - na tunel pod Ursynowem - powinien ruszyć jeszcze w grudniu 2013 r. Minister dodał, że tunel i most powinny zostać zbudowane w latach 2015-2018, a estakada między 2016 i 2019.
Natomiast harmonogram dla wschodniego odcinka zakłada przetarg w 2015 r. i budowę w latach 2017-2019 dla odcinka między węzłami Lubelska i Zakręt, a budowę ostatniego odcinka - między węzłami Zakręt i Drewnica - od 2017 do końca 2019 r.(PAP)