Trwa ładowanie...
d19zke5
tychy

Tyski Ispol zwiększył zatrudnienie i liczy na wzrost produkcji

O ponad 70 osób zwiększyła w ostatnim czasie zatrudnienie tyska fabryka silników Ispol, będąca wspólnym przedsięwzięciem General Motors i japońskiego Isuzu. W piątek istniejący od 10 lat zakład świętuje wyprodukowanie dwumilionowego silnika.

Share
d19zke5

- W najtrudniejszym momencie rynkowego kryzysu, w marcu tego roku, ograniczyliśmy zatrudnienie do 534 osób. Dziś zatrudniamy 626 osób, z czego 72 przyjęliśmy w ostatnim czasie, od 10 września - powiedział w piątek PAP kierownik działu personalnego Ispolu Artur Kluba.

Większość załogi to pracownicy zatrudnieni bezpośrednio; niewielka część to pracownicy agencji pracy czasowej.

W szczytowym momencie rozwoju, w 2004 r., fabryka zatrudniała 1 tys. 140 osób. Był to również rekordowy rok pod względem produkcji - w Tychach powstało wtedy 318 tys. silników Diesla. W tym roku, w związku z kryzysem na rynku motoryzacyjnym, będzie to ok. 125 tys. Średnio w ciągu 10 lat produkcja wyniosła ok. 200 tys. silników rocznie.

Ispol dostarcza silniki do różnych modeli opla, wytwarzanych w kilku europejskich zakładach tej firmy. To opel corsa, meriva, combo, astra i zafira. Przez pewien czas w silniki z Tychów była wyposażana także honda civic i łodzie motorowe Mercury MerCruiser.

d19zke5

Ispol ściśle współpracuje z fabrykami Opel/Vauxhall w Gliwicach i brytyjskim Ellesmere Port, gdzie jesienią rozpoczęła się produkcja opla astry czwartej generacji. Silniki do astry (także astry III) o pojemności 1,7 litra to ok. 60 proc. produkcji tyskiego zakładu. Do wiosny przyszłego roku silnik z Tychów będzie jedynym silnikiem Diesla, oferowanym w astrze IV.

W związku z rozpoczęciem produkcji silników do nowej astry podjęto decyzję o zwiększeniu dziennej produkcji o ponad 35 proc., do 690 silników. Przedstawiciele firmy mają nadzieję, że tendencja wzrostu produkcji utrzyma się także w roku 2010.

W przyszłości niewykluczona jest również produkcja w Tychach silników do chevroleta. Zakład wytwarza silniki wysokoprężne o pojemności 1,7 l i mocach od 80 do 130 koni mechanicznych.

Budowa fabryki w Tychach, na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, rozpoczęła się w 1997 r. i trwała dwa lata. Zakład ruszył we wrześniu 1999 r.

Ispol jest spółką joint-venture, gdzie 60 proc. udziałów należy do General Motors, a 40 proc. do japońskiego Isuzu Motors Limited. W związku z trudną sytuacją GM przez pewien czas rozważał sprzedaż udziałów w Ispolu. Do transakcji jednak nie doszło. Gdy GM wycofał się z transakcji sprzedaży Opla na rzecz konsorcjum Magny i Sbierbanku, przestano również mówić o sprzedaży udziałów w Ispolu.

d19zke5

Podziel się opinią

Share
d19zke5
d19zke5