Trwa ładowanie...
d4jx51x

"Ułatwienia" w zakładaniu firmy zaskoczyły urzędy

Joanna Tymińska, dyrektor Biura Działalności Gospodarczej i Zezwoleń Urządu m.st. Warszawy, wyjaśnia dlaczego miasto nie zdążyło się przygotować do zmiany przepisów ułatwiających zakładanie firmy.

d4jx51x
d4jx51x

Jak wyglądała rejestracja działalności gospodarczej przed wprowadzeniem „ułatwień” dla przedsiębiorców?
W Urzędzie m.st. Warszawy, już przed nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, wprowadzono ułatwienia dla osób otwierających firmy. Istniała m.in. możliwość dokonania zgłoszenia wpisu do ewidencji działalności gospodarczej drogą elektroniczną (zarówno przez osoby posiadające bezpieczny podpis elektroniczny, jak również przez osoby nieposiadające takiego podpisu).

31 marca po zmianie przepisów taka możliwość zniknęła. Czy wróci?
Niestety rozporządzenie Rady Ministrów dotyczące wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej zostało ogłoszone dopiero 27 marca 2009 r. Wzór wniosku był niezbędny do wdrożenia elektronicznego rejestrowania firm. Jeszcze w tym tygodniu zostanie wprowadzony na stronie internetowej naszego urzędu formularz umożliwiający złożenie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej drogą elektroniczną. Osoby posiadające bezpieczny podpis elektroniczny mogą już teraz złożyć stosowny wniosek za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu.

Ile trwa rejestracja firmy w Warszawie?
Aktualnie przeciętny czas rejestracji firmy wynosi do 7 dni. W Warszawie, ewidencja działalności gospodarczej prowadzona jest w 18 urzędach dzielnic i czas oczekiwania uzależniony jest od liczby wpływających wniosków w danym czasie.

Czy jest możliwość przyspieszenia tego procesu?
Według nowych przepisów nie ma możliwości indywidualnego rejestrowania przez przedsiębiorcę działalności w poszczególnych urzędach. Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw wprowadza jeden wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, który jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym, zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany, w jednym miejscu tj. w gminie.

d4jx51x

Co się dzieje z wypełnionymi wnioskami, jak są one przesyłane?
Dane z wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu, przesyłamy do wskazanego przez przedsiębiorcę naczelnika urzędu skarbowego, właściwego urzędu statystycznego oraz właściwej jednostki terenowej ZUS, albo Centrali KRUS wraz z kopią zaświadczenia o wpisie w ewidencji działalności gospodarczej.

Czy jest możliwość zastąpienia tradycyjnej poczty, np. przez pocztę elektroniczną?
Aktualnie trwają ustalenia pomiędzy Urzędem m.st. Warszawy, a pozostałymi urzędami (Urzędem Statystycznym w Warszawie, Izbą Skarbową, ZUS), co do możliwości elektronicznego przesyłania dokumentów niezbędnych do zarejestrowania firmy.

Jakie urzędy musi dodatkowo odwiedzić przyszły przedsiębiorca?
Niezależnie od zgłoszenia płatnika składek (dokonywanym na wniosku EDG-1 w gminie) należy dokonać zgłoszenia firmy do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego (Na druku ZUS ZUA lub ZUS ZZA)
we właściwym inspektoracie ZUS. Zgłoszenia tego należy dokonać w terminie 7 dni od dnia faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej. W urzędzie skarbowym, natomiast, należy dokonać wyboru formy opodatkowania. Należy tego dokonać przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, najpóźniej w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Rozmawiał
Jan Kaliński
Wirtualna Polska

d4jx51x
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jx51x