UOKiK: 260 tys. zł kary dla PGE Dystrybucja z Lublina
Spółka PGE Dystrybucja z Lublina narzucała kontrahentom uciążliwe warunki umów. Za niezgodne z prawem postępowanie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na nią ponad 260 tys. zł kary - poinformował UOKiK we wtorek.
18.10.2011 | aktual.: 18.10.2011 12:20
PGE Dystrybucja zajmuje się dystrybucją energii elektrycznej (utrzymaniem oświetlenia ulicznego) dla ponad 5 mln odbiorców - m.in. właścicieli domków jednorodzinnych, działek letniskowych, gmin. Spółka działa w województwach: świętokrzyskim, łódzkim, mazowieckim i małopolskim. Na tym obszarze firma posiada pozycję dominującą. Każdy, kto chciałby podłączyć się do jej sieci energetycznej, musi podpisać umowę i określić w niej tzw. moc przyłączeniową - taką, która fatycznie będzie mu potrzebna. Jej wielkość wpływa na koszty przyłączenia, jakie ponosi przyszły odbiorca energii elektrycznej.
Postępowanie przeciwko PGE Dystrybucja zostało wszczęte w sierpniu 2010 roku. Wątpliwości UOKiK wzbudziły uciążliwe warunki umów o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej, które spółka narzucała swoim kontrahentom.
Prezes Urzędu stwierdziła, że wnioski o przyłączenie, które wypełniali odbiorcy, nie dawały możliwości określenia mocy poniżej określonej wysokości. Urząd ustalił, że warunki techniczne zezwalały na dostosowanie przyłącza do zapotrzebowania odbiorcy. W konsekwencji mogło dojść do sytuacji, gdy kontrahent, który nie potrzebował aż takiej ilości, musiał zaakceptować narzucone warunki, ponosząc wyższe koszty. Zgodnie z prawem, moc przyłączeniowa ustalana jest przez odbiorcę energii na poziomie rzeczywistego zapotrzebowania i nie może być korygowana przez dystrybutora.
UOKiK podał, że okolicznością łagodzącą była aktywna współpraca spółki podczas prowadzonego postępowania - w jego trakcie przedsiębiorca zaprzestał stosowania kwestionowanej praktyki. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ PGE Dystrybucja odwołała się do sądu - podał Urząd. (PAP)