UOKiK bada ceny produktów w sieciach handlowych. To efekt ponad 800 skarg

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, jak klienci sieci handlowych są informowani o cenach produktów. To rezultat ponad 800 skarg na sieci Biedronka, Lidl, Kaufland, Żabka, Dino, Netto, Carrefour i Auchan, które urząd otrzymał od początku tego roku.

Od początku roku UOKiK dostał łącznie ponad 800 skarg na sieci Biedronka, Lidl, Kaufland, Żabka, Dino, Netto, Carrefour, Auchan
Od początku roku UOKiK dostał łącznie ponad 800 skarg na sieci Biedronka, Lidl, Kaufland, Żabka, Dino, Netto, Carrefour, Auchan
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski

11.02.2024 15:58

Chodzi o produkty oferowane w promocji, a także sprzedawane w tzw. wielopakach wraz z aktywnymi aplikacjami mobilnymi czy kartami lojalnościowymi. Urząd bada ceny z ostatnich 30 dni. - Prezes UOKiK prowadzi postępowania wyjaśniające, w których sprawdza, jak klienci sieci handlowych są informowani o cenach produktów – informuje Kamila Guzowska z Departamentu Komunikacji UOKiK.

Tłumaczy, że postępowanie zostało przez urząd "wszczęte na podstawie własnej obserwacji rynku, a także sygnałów od konsumentów". - Od początku tego roku odnotowaliśmy łącznie ponad 800 skarg na sieci Biedronka, Lidl, Kaufland, Żabka, Dino, Netto, Carrefour, Auchan – wskazuje.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Cena musi być czytelna dla konsumenta

Konsumenci w skargach przesyłanych do UOKiK zwracali uwagę m.in. na to, że cena promocyjna jest najbardziej wyeksponowana, niż np. cena pojedynczej sztuki, co może wprowadzać w błąd. Tymczasem w praktyce cena jednej sztuki produktu ma kluczowe znaczenie dla konsumenta.

- Klient ma prawo kupić pojedynczy produkt, a niekoniecznie od razu wiele sztuk w ramach promocji. Cena nie może więc wprowadzać w błąd, musi być czytelna dla konsumenta. Jeżeli uważamy, że tak nie jest, możemy zgłosić zawiadomienie bezpośrednio do UOKiK, rzecznika konsumentów lub Inspekcji Handlowej – przypomina Kamila Guzowska.

"Etykiety cenowe są zgodne z przepisami"

Jak sieci handlowe zareagowały na postępowanie UOKiK? Czy współpracują z urzędem? Serwis wirtualnemedia.pl zadał te pytania sieciom, w sprawie których toczy się postępowanie.

Przedstawiciele firmy Żabka Polska poinformowali, że prowadzą dialog z UOKiK. Wskazali jednocześnie, że stosowane przez nich" etykiety cenowe są zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami". Dodatkowo zdaniem Żabki były wielokrotnie sprawdzane w ramach kontroli m.in. na początku 2023 r. po wejściu w życie ustawy implementującej tzw. Dyrektywę Omnibus.

Z kolei Kaufland, a także Auchan odpowiedziały, że starają się postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami i stanowiskiem UOKiK. Odpowiedź Biedronki była znacznie bardziej lakoniczna: "Sposób uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka został dostosowany do wymogów wynikających z implementacji dyrektywy Omnibus oraz wytycznych UOKiK" - napisało biuro prasowe firmy.

Aleksandra Robaszkiewicz z sieci Lidl Polska podkreśliła natomiast, że Lidl kieruje się przejrzystością i dbałością o interes klientów. "Według naszej najlepszej wiedzy, UOKiK obecnie prowadzi działania wyjaśniające mające na celu zweryfikowanie rynku pod kątem praktyk wszystkich sieci handlowych w zakresie zmian cen oraz stosowanych w związku z tym promocji" - napisała.

Biuro prasowe Carrefour Polska postanowiło na razie komentować tej sprawy, z uwagi na toczące się postępowanie. Z kolei Dino i Netto nie odpowiedziały na pytania serwisu.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)