UOKiK ws. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (komunikat)

...

28.09.2011 | aktual.: 28.09.2011 12:08

28.09. Warszawa - UOKiK informuje:

Stosowanie postanowień niedozwolonych jest sprzeczne z prawem - przekonał się o tym Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Uczelnia już zobowiązała się do zmiany klauzul zakwestionowanych przez prezes UOKiK.

Postanowienia, które zostały uznane przez sąd za zabronione znajdują się w rejestrze klauzul niedozwolonych. Wpis do tego rejestru oznacza, że żaden przedsiębiorca, bez względu na branżę, nie może ich stosować. Obecnie w rejestrze znajduje się 2587 klauzul, z których 199 dotyczy edukacji.

Postępowanie w sprawie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu zostało wszczęte w czerwcu 2011 roku. Wątpliwości prezes UOKiK wzbudziły postanowienia zamieszczone we wzorcach umów zawieranych ze studentami płacącymi za naukę. Urząd ustalił, że są one wpisane do rejestru postanowień niedozwolonych, a więc sprzeczne z prawem.

Wątpliwości prezes UOKiK wzbudziły m.in. warunki określające sposób informowania studentów o wysokości opat za naukę. Zgodnie z treścią klauzuli, są one wywieszane na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej. W ocenie Urzędu, nie stanowi to gwarancji, że informacja o podwyżce dotrze do studentów. Taka sytuacja może m.in. powodować negatywne skutki w postaci zadłużenia z powodu braku wiedzy o większych kosztach. Zgodnie z prawem, o każdej zmianie warunków umowy student musi zostać skutecznie powiadomiony - nowe reguły powinny zostać np. wysłane listem.

Prezes UOKiK miała także zastrzeżenia do postanowienia określającego wysokość kosztów za wysłanie wezwania do zapłaty - każdorazowo 20 zł. Zdaniem Urzędu, opłaty takie powinny odpowiadać kosztom faktycznie poniesionym przez uczelnię.

Prezes UOKiK zobowiązała Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu do zmiany kwestionowanych klauzul oraz złożenia sprawozdania o jego realizacji do końca 2011 roku. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca ma możliwość odwołania się do sądu.

Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw studenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych, albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od pn. do pt. od 9.00 do 17.00. Ponadto, konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
konsumenciuokiktoruń
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)