UOKiK wziął się za parabanki. 500 tys. zł kary
Kilkadziesiąt postępowań dotyczących instytucji finansowych nieobjętych nadzorem prowadzi obecnie prezes UOKiK. Wydane niedawno decyzje dotyczą spółek Pomocna Pożyczka oraz Baltic Money. Łączna suma kar nałożonych na tych przedsiębiorców wyniosła ponad 500 tys. zł.
30.12.2013 11:30
Prezes UOKiK na bieżąco monitoruje sektor finansowy. Aktualnie prowadzi kilkadziesiąt postępowań wobec podmiotów finansowych nieobjętych nadzorem. Dwa z nich niedawno się zakończyły. Najnowsze decyzje prezes UOKiK dotyczą spółek: Pomocna Pożyczka (dawniej PKF Skarbiec) - kara 501 217 zł i Baltic Money - kara 3 335 zł.
Urząd ustalił, że zarówno Pomocna Pożyczka, jak i Baltic Money pobierają opłaty przygotowawcze, które nie odpowiadają faktycznie poniesionym kosztom związanym ze sporządzeniem umowy. Opłata została określona na jednolitym poziomie, nie odzwierciedlając kosztów ponoszonych w związku z przygotowaniem kontaktu. Ponadto gdy do zawarcia umowy nie dochodzi, spółki nie zwracają pobranych pieniędzy, obarczając tym samym pożyczkobiorców nadmiernymi kosztami. Zdaniem Urzędu, przedsiębiorca ma prawo zatrzymać jedynie taką część kwoty, która odpowiada faktycznie poniesionym kosztom.
Ponadto Pomocna Pożyczka nie wywiązała się z obowiązków informacyjnych - w reklamach zabrakło informacji identyfikujących przedsiębiorcę - podany był jedynie odnośnik do strony jedynatakapozyczka.pl. W tym czasie spółka funkcjonowała pod poprzednią nazwą (PKF Skarbiec). Zdaniem UOKiK, gdyby konsumenci mieli pełną informację o tym, że w rzeczywistości pożyczek udziela PKF Skarbiec, mogliby podjąć świadomą decyzję co do wyboru kontrahenta. Ponadto Urząd ustalił, że spółka nie ocenia ryzyka kredytowego klientów - obowiązek ten nakłada ustawa o kredycie konsumenckim.
Obu decyzjom nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Decyzja dotycząca Baltic Money jest prawomocna. Rozstrzygnięcie w sprawie Pomocnej Pożyczki nie jest ostateczne - spółka odwołała się do sądu.
Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie sporu z instytucją finansową konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707.