Upał i brak klimatyzacji w pociągu. Czy przysługuje ci rekompensata?
Przejazd pociągiem bywa wygodniejszy niż jazda samochodem. Niestety, pasażerowie często narzekają na niedziałającą klimatyzację podczas upałów. Rzecznik PKP Intercity wyjaśnia, jakie prawa przysługują pasażerom w takiej sytuacji.
Wysokie temperatury i brak klimatyzacji to zmora wszystkich podróżujących PKP, zwłaszcza podczas upałów. Warto wiedzieć, że w takiej sytuacji można dochodzić swoich praw na drodze reklamacji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowa wizytówka Łodzi? W majówkę były tłumy. Ludzie zaskoczeni cenami
Portal onet.pl skontaktował się w tej sprawie z rzecznikiem PKP Intercity. Maciej Dutkiewicz wyjaśnił, że kiedy panują wysokie temperatury "dochodzi do awarii klimatyzacji bądź jej wydajność znacznie spada, szczególnie w składach zestawionych ze starszych wagonów". Zaznaczył, że PKP Intercity pracuje nad unowocześnieniem tego systemu.
Dodał, że każdy pasażer ma prawo do złożenia reklamacji. Można to zrobić w kasach biletowych, pocztą lub za pomocą formularza na stronie intercity.pl, wskazując np. "odszkodowanie za opóźnienie", "komfort podróży" czy "jakość obsługi".
W formularzu należy podać dane osobowe, dołączyć bilet i opisać sytuację. Jak wyjaśnił rzecznik PKP Intercity, reklamacje są rozpatrywane w ciągu 30 dni.
Jak złożyć reklamacje na opóźniony pociąg?
Jak pisaliśmy w WP Finanse, opóźnienia pociągów to chleb powszedni dla wielu podróżnych. Kwestie zwrotu środków za opóźnienie pociągu reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782. Zgodnie z tymi zasadami wysokość rekompensaty jest uzależniona od tego, o ile minut pociąg przyjechał spóźniony na stację końcową pasażera:
- 25 proc. ceny biletu jednorazowego - jeśli pociąg spóźnił się 60-119 minut,
- 50 proc. ceny biletu jednorazowego - jeśli pociąg spóźnił się 120 minut lub więcej.
Okres graniczny to 60 minut. Jeśli pociąg spóźnił się np. o pół o godziny, to reklamacja w sprawie przyznania rekompensaty zostanie odrzucona. Pasażerowie mogą składać reklamacje u konkretnego przewoźnika. Można to zrobić przez internet, pocztą lub osobiście w kasie biletowej na dworcu.
Niezbędne jest zachowanie biletu na opóźniony pociąg. Przewoźnik może zwrócić pieniądze przekazem pocztowym lub przelewem. Ewentualnie ma prawo zaoferować bon uprawniający do zakupu kolejnego biletu z rabatem (rzędu 25 lub 50 proc. - w zależności od opóźnienia).