Trwa ładowanie...

Upał i brak klimatyzacji w pociągu. Czy przysługuje ci rekompensata?

Przejazd pociągiem bywa wygodniejszy niż jazda samochodem. Niestety, pasażerowie często narzekają na niedziałającą klimatyzację podczas upałów. Rzecznik PKP Intercity wyjaśnia, jakie prawa przysługują pasażerom w takiej sytuacji.

Pasażer ma prawo złożenia reklamacjiPasażer ma prawo złożenia reklamacjiŹródło: East News, PKP Intercity, fot: Marek Bazak
d31le2o
d31le2o

Wysokie temperatury i brak klimatyzacji to zmora wszystkich podróżujących PKP, zwłaszcza podczas upałów. Warto wiedzieć, że w takiej sytuacji można dochodzić swoich praw na drodze reklamacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowa wizytówka Łodzi? W majówkę były tłumy. Ludzie zaskoczeni cenami

Portal onet.pl skontaktował się w tej sprawie z rzecznikiem PKP Intercity. Maciej Dutkiewicz wyjaśnił, że kiedy panują wysokie temperatury "dochodzi do awarii klimatyzacji bądź jej wydajność znacznie spada, szczególnie w składach zestawionych ze starszych wagonów". Zaznaczył, że PKP Intercity pracuje nad unowocześnieniem tego systemu.

d31le2o

Dodał, że każdy pasażer ma prawo do złożenia reklamacji. Można to zrobić w kasach biletowych, pocztą lub za pomocą formularza na stronie intercity.pl, wskazując np. "odszkodowanie za opóźnienie", "komfort podróży" czy "jakość obsługi".

W formularzu należy podać dane osobowe, dołączyć bilet i opisać sytuację. Jak wyjaśnił rzecznik PKP Intercity, reklamacje są rozpatrywane w ciągu 30 dni.

Jak złożyć reklamacje na opóźniony pociąg?

Jak pisaliśmy w WP Finanse, opóźnienia pociągów to chleb powszedni dla wielu podróżnych. Kwestie zwrotu środków za opóźnienie pociągu reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782. Zgodnie z tymi zasadami wysokość rekompensaty jest uzależniona od tego, o ile minut pociąg przyjechał spóźniony na stację końcową pasażera:

  • 25 proc. ceny biletu jednorazowego - jeśli pociąg spóźnił się 60-119 minut,
  • 50 proc. ceny biletu jednorazowego - jeśli pociąg spóźnił się 120 minut lub więcej.

d31le2o

Okres graniczny to 60 minut. Jeśli pociąg spóźnił się np. o pół o godziny, to reklamacja w sprawie przyznania rekompensaty zostanie odrzucona. Pasażerowie mogą składać reklamacje u konkretnego przewoźnika. Można to zrobić przez internet, pocztą lub osobiście w kasie biletowej na dworcu.

Niezbędne jest zachowanie biletu na opóźniony pociąg. Przewoźnik może zwrócić pieniądze przekazem pocztowym lub przelewem. Ewentualnie ma prawo zaoferować bon uprawniający do zakupu kolejnego biletu z rabatem (rzędu 25 lub 50 proc. - w zależności od opóźnienia).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d31le2o
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d31le2o

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj