URE chce zbadać skargi na sprzedawców energii
Nierzetelna i niepełna informacja, podszywanie się pod pracowników firm energetycznych, wywieranie presji na zawarcie umowy z nowym sprzedawcą prądu lub gazu - z takimi skargami coraz częściej zwracają się klienci do Urzędu Regulacji Energetyki. Urząd chce zbadać skalę zjawiska.
23.02.2016 15:05
"Aby ustalić skalę oraz zakresy tematyczne najczęstszych problemów zgłaszanych przez odbiorców, postanowiono przeprowadzić dwumiesięczne badanie działalności sprzedawców energii elektrycznej i paliw gazowych w oparciu o informacje uzyskane od obiorców. W tym celu został opublikowany formularz zgłoszeniowy dostępny na głównej stronie internetowej Urzędu www.ure.gov.pl. Za jego pośrednictwem odbiorcy mogą informować o napotkanych nieprawidłowościach w działaniach sprzedawców energii i gazu, związanych ze standardami obsługi lub nieuczciwymi praktykami rynkowymi" - napisał Urząd we wtorkowym komunikacie.
URE podkreślił jednak, że zgłoszenia, które wpłyną za pośrednictwem tego formularza, nie będą traktowane jako wnioski o podjęcie indywidualnych interwencji. Ma to posłużyć zdiagnozowaniu problemów, a przede wszystkim współpracy URE z innymi organami, organizacjami branżowymi i samymi firmami energetycznymi tak, by wyeliminować nieprawidłowości.
Urząd zauważył, że w ostatnim czasie odbiorcy zgłaszają liczne skargi i zażalenia związane z obsługą odbiorców energii elektrycznej czy gazu oraz nieuczciwymi praktykami rynkowymi firm energetycznych. Odbiorcy skarżą się najczęściej na brak rzetelnej i często niepełnej informacji o warunkach oferty, czy umowy przedstawianej przez firmę, podszywanie się pod pracowników dotychczasowego sprzedawcy lub urzędu, wywieranie przymusu zawarcia umowy poprzez oddziaływanie psychologiczne czy perswazję, brak odpowiedzi - w ustawowym terminie - na reklamacje. Odbiorcy skarżą się też na utrudniony kontakt ze sprzedawcą, nieregularne dostarczanie rachunków, wreszcie na błędne rozliczenia.
Jak poinformowało URE wypełniony imiennie formularz można przekazać drogą elektroniczną na adres: zglos.energia.elektryczna@ure.gov.pl w przypadku spraw dotyczących energii elektrycznej oraz zglos.gaz@ure.gov.pl w przypadku spraw dotyczących gazu. Można też przesłać go tradycyjnie na adres siedziby URE w Warszawie do Departamentu Rozwoju Rynków i Spraw Konsumenckich, z dopiskiem "zgłoszenie nieprawidłowości" lub dostarczyć go osobiście do warszawskiej centrali URE lub jednego z ośmiu Oddziałów Terenowych URE.