W '11 średnia cena EU95 wyniesie 4,80-5,25 zł/l, a ON 4,60-5,25 zł/l - POPiHN
24.03. Warszawa (PAP) - W tym roku średnia krajowa cena benzyny EU95 wyniesie 4,80-5,25 zł/l, a oleju napędowego 4,60-5,25 zł/l. Lokalnie za benzynę będzie trzeba zapłacić nawet...
24.03.2011 | aktual.: 25.03.2011 11:54
24.03. Warszawa (PAP) - W tym roku średnia krajowa cena benzyny EU95 wyniesie 4,80-5,25 zł/l, a oleju napędowego 4,60-5,25 zł/l. Lokalnie za benzynę będzie trzeba zapłacić nawet 5,40 zł/l - poinformował podczas konferencji dyrektor Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, Krzysztof Romaniuk. Konsumpcja paliw wzrośnie w br. o 2-3 proc., a kierowcy chętniej bedą kupować LPG.
"Prognozujemy, że w Polsce w 2011 r. za benzynę EU95 będzie trzeba zapłacić średnio 4,80-5,25 zł/l. Natomiast lokalnie to może być nawet 5,40 zł/l. Z kolei olej napędowy będzie kosztował średnio 4,60-5,25 zł/l" - powiedział Romaniuk.
POPiHN spodziewa się, że wzrost opłaty paliwowej spowoduje wzrost ceny paliw w 2011 r. o 1 gr/l, likwidacja ulgi biokomponentowej przyniesie zwyżkę o 7-10 gr/l, wzrost VAT - ok. 5 gr/l, konieczność sprzedaży B100 - ok. 3 gr/l, okresowy wzrost zapotrzebowania - do 10 gr/l, a zmiana kursu PLN do USD - okresowo do 10 gr/l.
"Należy przy tym pamiętać, że niewiadomą jest zmieniająca się światowa sytuacja gospodarcza. Również ona znajdzie odzwierciedlenie w cenach paliw na stacjach" - dodał dyrektor POPiHN.
Romaniuk poinformował, że w br. spodziewany jest wzrost konsumpcji paliw o 2-3 proc., przy czym w największym stopniu wzrośnie zapotrzebowanie na olej napędowy.
"Wzrost cen paliw przełoży się także na wzrost sprzedaży autogazu" - dodał.
POPiHN oczekuje również, że 2011 r. przyniesie ograniczenie importu ze względu na wzrost przerobu ropy naftowej przez koncerny krajowe, konsolidację rynku stacji paliw wokół dużych operatorów detalicznych, rozwój stacji autostradowych oraz wzrost obrotów w sklepach przy stacjach paliw.
"W bieżącym roku powinien zwiększyć się także udział stacji przymarketowych w ogólnej sprzedaży. W 2010 r. wynosił on ponad 4 proc." - powiedział Romaniuk.
Jego zdaniem w polskim rynku paliw tkwi duży potencjał rozwoju.
"Spożycie paliw wzrosło w ostatnich latach, jednak do średniej europejskiej nam daleko. Podobnie jest w przypadku ilości samochodów przypadających na 1000 mieszkańców naszego kraju. Ponadto, rocznie przybywa nam blisko 1 mln pojazdów" - dodał.
POPiHN prognozuje, że w 2020 r. konsumpcja paliw w Polsce wyniesie trochę ponad 30 mln m3 (w 2010 r. ponad 26,6 mln m3), przy założeniu wzrostu cen o ok. 5 proc., stabilnego kursu PLN, wzrostu PKB w okolicach 5 proc. oraz wzrostu zamożności społeczeństwa. (PAP)
jow/ osz/