Trwa ładowanie...
d4ipkqe
d4ipkqe

W Krakowie dyskutowano o francuskich sposobach na smog

Mieszkańcy Paryża mogą się dowiedzieć, jakie jest zanieczyszczenie powietrza patrząc na balon unoszący się nad miastem. W Bordeaux władze namawiają do wymiany opalanych drewnem pieców i kominków na urządzenia nowszej generacji - takie rozwiązania podejmowane we francuskich metropoliach przedstawiono w środę w Krakowie.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
d4ipkqe

W polsko-francuskim seminarium o jakości powietrza uczestniczyli urzędnicy, przedstawiciele instytucji zajmujących się ochroną środowiska i aktywiści walczący o poprawę jakości powietrza.

"Kraków od wielu lat aktywnie pracuje na rzecz poprawy jakości powietrza. Skupiamy się na tym, co jest możliwe w zakresie prawa. Stawiamy nie tylko na wymianę pieców, ale także sukcesywną zamianę pojazdów komunikacji miejskiej na ekologiczne, spełniające najwyższe normy Euro6 oraz elektryczne. Jesteśmy jedynym miastem w Polsce, które posiada linię autobusową w całości obsługiwaną przez pojazdy na prąd" - mówił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Przypomniał, że zgodnie z uchwałą sejmiku województwa od września 2019 r. w Krakowie będzie obowiązywał całkowity zakaz palenia węglem, drewnem i innymi paliwami stałymi w kotłach, piecach i kominkach. "Korzystamy z doświadczeń miast, które mają podobne problemy. Na przykład program wprowadzania bezpłatnej komunikacji w dniach z wysokimi stężeniami zanieczyszczeń jest wzorowany na działaniach Paryża" - powiedział Majchrowski.

d4ipkqe

Paryż ma także inne rozwiązania, których nie ma jeszcze w Polsce: prawo umożliwia tam wprowadzenie w dniach z dużym stężeniem zanieczyszczeń ograniczeń w ruchu samochodów, wtedy jeżdżą wyłącznie pojazdy z parzystymi lub nieparzystymi numerami rejestracyjnymi. Od lipca tego roku wdrażany jest system naklejek na auta, pojazdy elektryczne są oznakowane kolorem niebieskim, nowe auta - zielonym, a najstarsze, ponad 10-letnie kolorem szarym.

"Najstarsze samochody z szarą winietą nie mogą wjeżdżać do Paryża, ale stanowią one tylko 2 proc. wszystkich aut"- mówił PAP Frederic Bouvier dyrektor Airparif, instytucji, która monitoruje stan powietrza i informuje mieszkańców. Dodał, że na razie trudno mówić o efektach tego działania, ale spodziewane jest o 5 proc. niższe stężenie tlenku azotu i 3 proc. spadek zanieczyszczenia pyłem zawieszonym PM 10.

Paryżanie od kilku lat mogą dowiedzieć się, jaki jest stan powietrza patrząc na unoszący się nad miastem balon napędzany energią elektryczną. Jego kolor - od jasnozielonego do czerwonego - sygnalizuje stopień zanieczyszczenia. Balon może być obserwowany codziennie przez ok. 400 tys. osób. Oprócz tego, że jest on atrakcją turystyczną, w 2013 r. został wyposażony w aparaturę do pomiaru stężeń pyłu zawieszonego PM 10, dane są przekazywane na ziemię i udostępniane w internecie.

W aglomeracji Bordeaux w walce z zanieczyszczeniami postawiono na rozwój transportu zbiorowego, zwłaszcza, że źródłem blisko połowy emisji pyłu zawieszonego PM10 jest ruch drogowy. Jak mówiła Julie Roussarie z Urzędu Miasta Bordeaux, podobnie jak w Krakowie, w centrum tego miasta wprowadzono strefy ograniczonego ruchu; wybudowano trzy linie tramwajowe, a kolejne mają powstać do 2018 r. Ponad 70 proc. floty autobusowej Bordeaux to pojazdy na gaz, ok. 10 proc. stanowią autobusy elektryczne lub hybrydowe, pozostałe to autobusy na olej napędowy, które są sukcesywnie wymieniane. Metropolia zainwestowała też w promy elektryczne i rozwój komunikacji rowerowej - w samoobsługowych wypożyczalniach jest ok. 1,7 tys. rowerów.

d4ipkqe

"Namawiamy mieszkańców, którzy korzystają z pieców oraz kominków opalanych drewnem do ich wymiany na bardziej nowoczesne, emitujące mniej zanieczyszczeń" - mówiła Julie Roussarie. Mieszkańcy mogą otrzymać wsparcie finansowe na termoizolację budynków i zmianę systemu ogrzewania. "Podczas przeprowadzonej przez nas ankiety okazało się, że mieszkańcy niewiele wiedzą o wpływie ogrzewania drewnem na jakość powietrza, dlatego trzeba było wesprzeć pomoc finansową kampanią informacyjną" - dodała.

Jak podkreśliła nigdy jednak nie rozważano całkowitego zakazu ogrzewania domów drewnem. "Zależy nam na wymianie starych pieców na nowe, a kominków z otwartym paleniskiem na takie z zamkniętą komorą spalania" - wyjaśniła przedstawicielka Bordeaux.

Krakowscy urzędnicy przyznają, że niektóre francuskie pomysły są warte skopiowania. "Jeśli chodzi o ograniczanie emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych mamy cały wachlarz działań, które można by stosować w Krakowie w czasie epizodów smogowych np. możliwość ograniczania prędkości na jezdniach czy pomysł nalepek i zamknięcia pewnych części miasta dla samochodów z najgorszymi silnikami" - powiedział PAP doradca prezydenta ds. jakości powietrza Witold Śmiałek.

Można by, gdyby nie brak odpowiednich regulacji prawnych. Dyrektor wydziału kształtowania środowiska w Urzędzie Miasta Krakowa Ewa Olszowska-Dej mówiła, że Francuzi mają przepisy, które dają im większe możliwości. "Możemy im pozazdrościć, że można tam zadecydować, iż danego dnia samochody nie jeżdżą, albo jeżdżą tylko z określonymi numerami rejestracyjnymi. Nam prawo na to nie pozwala" - mówiła Olszowska-Dej.

Seminarium zostało zorganizowane przez Urząd Miasta Krakowa i Konsulat Generalny Francji w Krakowie.

d4ipkqe

Podziel się opinią

Share
d4ipkqe
d4ipkqe