W Oławie nowa stacja kolejowa na Euro 2012
Przebudowana i odremontowana stacja kolejowa w
Oławie (Dolnośląskie) została we wtorek oficjalnie oddana do
użytku. Zmodernizowana stacja będzie służyła m.in. poprawie
przewozu pasażerów i kibiców w trakcie piłkarskich mistrzostw
Europy w 2012.
Koszt inwestycji to ponad 66 mln zł.
Przebudowa stacji jest częścią modernizacji międzynarodowej linii kolejowej tzw. III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, biegnącego z Ukrainy przez Kraków, Opole, Wrocław, Legnicę, Zgorzelec do Niemiec. Po modernizacji prędkość pociągów osobowych na tej trasie ma wynosić 160 km/h, a towarowych 120 km/h.
W I kwartale 2012 r. zakończyć ma się także modernizacja dolnośląskiego odcinka połączenia kolejowego Wrocław - Poznań. Po zrealizowaniu wartego blisko 1,5 mld zł projektu czas podróży między obydwoma miastami zostanie skrócony z dwóch godzin do ok. 70 min.
_ Na mecze piłkarskie w 2012 r. kibice przylecą do Polski samolotami, ale między miastami będą się przemieszczać głównie pociągami. Dlatego dla nas niezwykle ważne jest, żeby udrożnić i połączyć ze sobą wszystkie najważniejsze miasta _ - powiedział PAP członek zarządu PLK Paweł Dziwisz.
Zaznaczył, że prace modernizacyjne zaczęły się już dużo wcześniej, a Euro zostało w nich uwzględnione.
Kierownik kontraktu przebudowy stacji Edward Karaban powiedział, że linia Wrocław - Oława była pierwszą trasą kolejową na Dolnym Śląsku, a regularne połączenia uruchomiono już w 1842 roku. _ Przebudowa stacji prowadzona była pod okiem konserwatora zabytków, i żeby nie zakłócać ruchu kolejowego część prac prowadzona była w nocy _ - mówił.
Przebudowa stacji obejmowała m.in. dwa perony, torowiska oraz słupy trakcyjne. Nowym elementem stacji są ekrany ochronne, które będą porośnięte pnączami. Zmodernizowane zostało także nagłośnienie oraz tablice informacyjne dla podróżnych.