W Remontowej Shipbuilding położono stępkę promu dla armatora z Kanady
W stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku w czwartek położono stępkę promu pasażersko - samochodowego dla armatora z Kanady, największego przewoźnika promowego w Ameryce Północnej i drugiego na świecie. Jest to pierwszy z trzech zamówionych promów.
05.03.2015 12:40
Kontrakt na budowę trzech promów dla kanadyjskiego armatora BC Ferries o łącznej wartości 473 mln zł został podpisany w ub. roku. Stocznia Remontowa Shipbuilding w przetargu na te jednostki pokonała 9 zagranicznych stoczni, m.in. z Niemiec i Norwegii. Kontrakt obejmuje projekt, budowę statków wraz z pełnym wyposażeniem oraz ich dostawę do portu macierzystego.
Kanadyjski armator w oficjalnym komunikacie po wyłonieniu wykonawcy tłumaczył, że Remontowa Shipbuilding SA jest jedną z wiodących stoczni na świecie i dysponuje najnowszymi narzędziami projektowymi i nowoczesną infrastrukturą produkcyjną. Wyjaśniono, że w przetargu zasadniczymi kryteriami były m.in.: plan projektowania i budowy, doświadczenie w budowie podobnych promów, wykorzystanie nowoczesnej technologii (tj. napęd LNG) oraz finansowa stabilność i zdolność zapewnienia gwarancji.
Budowa pierwszej jednostki ma zostać zakończona w III kwartale 2016 roku. Jak poinformował PAP członek zarządu stoczni ds. handlowych Jan Paszkowski, budowa drugiego promu ma się rozpocząć za ok. dwa miesiące, a trzeciego, około dwa miesiące później.
Kanadyjski armator BC Ferries obsługuje serwis promowy wzdłuż wybrzeży British Columbia. W swojej flocie ma 35 jednostek różnej wielkości.
Dwa z promów zbudowanych w Gdańsku zastąpią prawie 50-letnie promy kursujące między Comox i Powell River oraz na linii Tsawwassen - Southern Gulf Islands route. Trzeci prom będzie stanowił sezonowe uzupełnienie na trasie do Southern Gulf Islands, a także będzie promem zapasowym na pozostałych trasach obsługiwanych przez BC Ferries na czas remontów innych promów we flocie. Promy o długości 105 m będą mogły zabrać na pokład 145 samochodów i 600 pasażerów.
Paszkowski poinformował, że stocznia ma pełen portfel zamówień do końca 2016 roku. Stocznia najczęściej realizuje jednostki począwszy od zaprojektowania aż po dostarczenie w pełni gotowego, wyposażonego statku przygotowanego do eksploatacji. Podał, że zakład prowadzi obecnie wstępne rozmowy na temat budowy kolejnych tego typu promów samochodowo-pasażerskich dla kanadyjskiego armatora. Trwają też negocjacje w sprawie remontu dwóch dużych jednostek w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.
Obecnie w stoczni powstaje 17 jednostek różnego typu (np. do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego, promy pasażersko - samochodowe, statki towarowe, niszczyciel min oraz żaglowiec) dla armatorów m.in. z Norwegii, Danii i Grenlandii. Wśród nich jest najnowocześniejszy statek budowany w polskiej stoczni, czyli jednostka do układania energetycznego kabla podmorskiego realizowana dla odbiorcy z Norwegii.
Remontowa Shipbuilding SA i Gdańska Stocznia Remontowa SA należą do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding SA, która jest największą stoczniową grupą kapitałową w Polsce oraz liderem branży przemysłowej w regionie. Holding zarządza dwiema stoczniami oraz wieloma spółkami z sektora okrętowego i offshore. W grupie pracuje ponad 7 tys. osób.
Remontowa Shipbuilding specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi branży offshore. Buduje także promy pasażersko - samochodowe, statki towarowe, holowniki czy okręty. Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie.